Pokud Poláci budovanou dálnici S8 skutečně protáhnou z Klodzka na hranice, až sem by měla být hotová do roku 2030. Poláci v říjnu zatím vybrali zhotovitele prvních tří kratších úseků mezi dolnoslezskou metropolí Vratislav a Klodzkem.

Plánovaná polská dálniční síťPlánovaná polská dálniční síť (rozklikněte pro větší rozlišení)Zdroj: GDDKiA

Česká strana ale se čtyřproudovkou, která by nahradila klikatou a úzkou státovku I/43 z Dolní Lipky přes Lanškroun na Svitavy, nepočítá. V plánech je pouze moderní dvouproudá přeložka této silnice, která by obchvaty obkroužila města a vesnice na trase. A to ještě jen možná a někdy: Je pouze ve fázi studie, v nejbližších letech ŘSD podle nedávného vyjádření její výstavbu nechystá. Není tu podle silničářů dostatečný provoz, aby si urychlenou výstavbu zasloužila.

Sčítání dopravy tomu dává za pravdu, provoz na I/43 od Svitav na polské hranice odpovídá velmi slabě vytížené silnici I. třídy. Otázkou však je, co by s provozem udělala polská S8, která by přitáhla tranzit.

Podívejte se na intenzitu dopravy na silnicích ve východní části Pardubického kraje:

Problémem I/43 však také je její členitý charakter plný převýšení a zatáček. Oblast Králicka a Lanškrounska je kvůli tomu jedna z dopravně neojdříznutějších oblastí východních Čech.

Psali jsme již:

Jedno auto za druhým. Tak to vypadá na frekventované silnici I/43 v Moravské Chrastové, Březové nad Svitavou i Rozhraní. Hluk odstraní nová okna. Hustý provoz ale zůstane.
Kvůli polské S8 hrozí na Orlicku kolaps, pořádná silnice přesto do Králík nebude

Ministr dopravy Martin Kupka ale obavy obcí ze zvýšeného provozu na trase I/43 po dostavbě polské S8 na české hranice vyvrací. Podle něj tranzit z Polska bude přednostně směřovat na naši D11 k Trutnovu a odsud kolem Hradce na D35, nebo naopak od Katowic přes Ostravu po D1. „Neočekáváme, že by se po polské dálnici S8 valily proudy kamionů k nám. Nebudou mít důvod,“ tvrdí Kupka.

V ujišťování ministra Kupky o tom, že tranzit z Polska na jih bude směřovat primárně po D11, je však pikantní fakt, že Poláci svou část dálnice navazující na českou D11 narozdíl od nás již dostavěli. Hlouběji ve vnitrozemí jim chybí dodělat jen asi 15 km, zatímco v Česku dálnice končí u Jaroměře, 40 km před hranicemi.

Poláci v říjnu vybrali zhotovitele celkem tří úseků jižně od Vratislavi. Informoval o tom server zdopravy.cz.  „Vládní program výstavby státních silnic do roku 2030 zahrnuje i realizaci další trasy S8 z Kladska do Boboszowa a na hranice s Českou republikou,“ cituje server polskou obdobu Ředitelství silnic a dálnic GDDKiA.

Generální ředitel českého ŘSD Radek Mátl se ale vyjádřil odlišně. Ze strany Polska podle něj zatím záměr výstavby rychlostní silnice až na české hranice potvrzen nebyl.

Uvažovaná trasa dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní Lipky (pro větší rozlišení rozklikněte):

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní LipkyUvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Lanškrouna do Dolní LipkyZdroj: ŘSD

„Zatím je to podle mých informací pouze v úvahách. Ale my se chceme na tuto situaci připravit a v současné době se zpracovává technická a vyhledávací studie s cílem nalézt vhodnou trasu napojení na stávající kapacitní dálniční a silniční síť. A to buď na I/44 a nebo na D35,“ řekl pro server zdopravy.cz Mátl.

Již hotový úsek dálnice S8 v polském vnitrozemí
Polská dálnice až ke Králíkům? Místní se chytají za hlavu. Bojí se kolapsu

V jeho vyjádření se ale skrývá naděje, že tranzit z Polska by mohl být převeden ze současné I/43 na budovanou dálnici z Mohelnice kolem Bludova na Šumperk, čímž by se Lanškrounu i celé I/43 ulevilo.

Uvažovaná trasa dvouproudé přeložky I/43 z Mladějova od D35 do Lanškrouna (pro větší rozlišení rozklikněte):

Uvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Mladějova do LanškrounaUvažované trasy dvouproudé přeložky I/43 z Mladějova do LanškrounaZdroj: ŘSD

Zatímco ze Štítů do Bludova, odkud by doprava pokračovala dále na Olomouc, je to jen zhruba 15 kilometrů, ze Štítů po uvažované přeložce I/43 k Moravské Třebové na dálnici D35 skoro dvakrát tolik.

Na trase současné I/43 Dolní Lipka – Svitavy – Brno stát najisto plánuje jen výstavbu kapacitní propojky mezi D35 u Moravské Třebové a D1 u Brna. Stále však není rozhoduto, zda půjde o plnohodnotnou dálnici, nebo jen o klasickou nedělenou silnici se střídavým třípruhem. Čtyřpruh je jasný v jižní části kolem Brna, v severní části od Svitávky směrem k Moravské Třebové se však plány neustále mění. Poslední rozhodnutí expertní komise ministerstva dopravy bylo, že zde postačí třípruh, proti tomu se však nedávno postavil ministr dopravy Martin Kupka s tím, že se má projektovat čtyřpruh v celé délce propojky D35 a D1. Nový název silnice I/73 namísto původního dálničního označení D43 však zatím zůstává.

Provoz na stávající I/43 z Brna do Svitav je na celé délce až do Svitav mnohem silnější než na pokračující části I/43 ze Svitav přes Lanškroun a Králíky k polským hranicím.

Pozn. red. Upravili jsme poslední dva odstavce, kde bylo kvůli neustále se měnícím plánům ŘSD nepřesně uvedeno, že v severní části I/73 půjde o třípruhovou komunikaci, nikoliv o dálnici. Čtenářům se omlouváme.

Mohlo by vás zajímat: Proč Děti Země blokují dálnici D11? Ekologický aktivista Patrik vysvětlil důvody

Zdroj: Deník/Jan Braun