O vedení dálnice D35 kolem Litomyšle se vedly roky dlouhé diskuze, stát narážel na odpor obcí i zemědělců. Vloni ale všechny dotčené strany podepsaly memorandum, ŘSD plní požadavky a stavba je konečně na dohled. Změny, které přineslo memorandum, sice uberou na komfortu řidičů, ale přinesou plusy obyvatelům Litomyšle a okolních obcí. Současná trasa více kopíruje terén, zvýší se nepatrně stoupání a klesání dálnice, ale řidič v podstatě velkou změnu nepozná.
„Dokázali jsme se dohodnout na protihlukových opatřeních, která jsou u Litomyšle možná nadstandardní oproti jiným silnicím, ale musíme si uvědomit, že D35 povede blízko Litomyšle a vesnic. Jsou tu násypy, musí být estakády, nelze celou trasu zaříznout, musíme chránit okolí,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl.
Psali jsme již:
ŘSD navíc stanoví trasy, kudy se bude na stavbu vozit materiál, aby se nezničily silnice v Litomyšli a dotčených obcích. Toho se taky obávají v Janově.
Jestli všechno dobře půjde, tak v roce 2023 začne samotná stavba dálnice. Na trase 11,8 kilometru dlouhého úseku začnou letos pracovat archeologové. O zakázku se ucházelo deset zájemců. Nejvýhodnější nabídku podala firma Metrostav Infrastructure, která práce provede za 32,77 milionů korun. Na trase je naplánovaná mimoúrovňová křižovatka, mosty, ekodukt a protihlukové stěny.
„Dálnice zásadně ovlivní život v obci při výstavbě, to je první zlom. Až začne výstavba, tak se to neobejde bez prachu a hlučnosti. Pro nás je ale výhoda, že se D35 bude stavět v místech, kde by stroje přes Janov neměly jezdit. Máme místa, kde nechceme, aby vůbec technika jezdila. Zásadní je výstavba dálnice, která půjde kolem vodojemu, který je mezi Janovem a Gajerem. Máme nějaké podmínky, které by se měly dodržovat, budeme dělat monitoring,“ vysvětlil starosta Janova Luboš Jiskra.
Jako zásadní vidí starosta i to, že se podařilo prosadit kolem obce protihlukové stěny.
„Provoz, který slyšíme z dnešní pětatřicítky, tak určitě jeho dvě třetiny zmizí na dálnici. Uslyšíme ho, ale rozhodně ne v těch decibelech, co slyšíme dneska. A určitě bude mít dálnice plus i pro příjezd do Janova, odbočení z I/35 bude bezpečnější,“ podotkl Jiskra.
Podívejte se na trasu dálnice kolem Janova ve vizualizaci:
Tu největší dopravní zátěž Janov vyřešil už před osmnácti lety, když z obce zmizela tranzitní doprava. Kamiony do roku 2004 jezdily přes janovskou náves a obec tím trpěla. „Pro nás byla zásadní změna v roce 2004, kdy se udělal obchvat Janova. Potom se u nás dokončily obecní byty a parcely pro domy. A za tu dobu nám přibylo minimálně 150 lidí,“ dodal starosta.
Ředitelství silnic a dálnic už má na tento úsek stavební povolení.
„Pokračuje majetkoprávní příprava a chystáme výběrové řízení na zhotovitele stavby, jehož vypsání se předpokládá ve třetím čtvrtletí tohoto roku,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Současně pokračuje i příprava na stavbu úseku dálnice D35 Litomyšl – Janov. Stavba by měla začít v roce 2024.