Cyklobusy brázdily oblast Českomoravského pomezí od roku 2006. Po osmnácti letech přichází zásadní omezení linek. Cyklobusy vyjedou jen na tři trasy v kraji a všechny končí v Deštném v Orlických horách v Královéhradeckém kraji.

„Ke zrušení linek cyklobusů došlo z finančních důvodů, protože cyklobusy byly v posledních letech velmi málo využívané cyklisty. Začali jezdit na elektrokolech a nemají potřebu hledat cyklobusy,“ řekl výkonný ředitel Destinační společnosti Českomoravské pomezí Jiří Zámečník.

Tragickou nehodu v Karli připomíná kříž, fotografie, svíčky a květiny.
Řidič sanity dostal rok a půl natvrdo. V Karli jel rychle a zabil mladého Davida

Linky jezdily v kraji od června do konce září. „Možná je to už přežitek. Cyklobusy už jezdilo málo cyklistů a spíše je využívali turisté nebo lidé. Je také možné, že cyklobusy suplovaly běžné autobusové linky,“ podotkla Michaela Severová z odboru cestovního ruchu litomyšlské radnice. Je také možné, že za omezením stojí nárůst elektrokol. Jejich majitelé si díky nim dál dojedou a také nechtějí drahé bicykly nakládat na vozík za autobus. „Jednu dobu elektrokola ani cyklobusy vozit nemohly, protože na to nebyly přizpůsobené. Elektrokola jsou totiž těžší než ta klasická a také se u nich musela vyndávat baterie,“ doplnila Severová.

Změny v cyklobusech udělal Pardubický kraj na základě podrobné analýzy minulých let. Dlouhodobě se totiž ukazuje, že ze sedmi linek jsou aktivně využívány pouze tři.

Jak to bylo ještě předloni:

Cyklobusy zase brázdí Pardubický kraj.
Cyklobusy jsou zpět, lidi svezou i do Orlických hor

„Provoz cyklobusů hradíme hlavně kvůli podpoře turistů. V posledních letech vozily některé spoje v průměru jedno kolo na jeden odjetý spoj. Proto jsme před startem letošní turistické sezony rozhodli o tom, že nebudeme provozovat celkem čtyři linky, dvě budou pokračovat beze změn a u jedné dojde ke změně trasy,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.

Po vyhodnocení dat za rok 2024 kraj uvidí, jestli dojde k návratu některých linek nebo dalším změnám. „U letos nenasazených spojů se ekonomicky nevyplatí ani alternativy jako například dodávka. Jelikož v některých případech cyklobusy částečně plnily pro občany funkci hromadné dopravy, dojde díky finanční úspoře k posílení vybraných spojů. Týká se to například linek Pardubice – Chrudim, Chrudim – Seč či Litomyšl – Česká Třebová a bude to součástí změny jízdních řádů v letošním roce,“ vysvětlil Kortyš.

Pardubický kraj doplácel na provoz cyklobusů částkou 1,7 milionů korun s tím, že místní samosprávy se podílely částkou 330 tisíc korun.

Zájem o cyklobusy u turistů klesá dlouhodobě, a to i přes to, že na propagaci se kromě Pardubického kraje podílí také zapojená města a destinační společnosti. "Ze statistik je patrné, že na 56 tisíc ujetých kilometrů v rámci cyklobusů připadalo 12 tisíc cestujících, což znamená 0,2 cestujícího na jeden kilometr," podotkl mluvčí Pardubického kraje Dominik Barták. Kraj má k dispozici detailní rozbor využití linek na jednotlivých zastávkách podle sčítání ze strojků ve vozidlech.

Vizualizace dálnice D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto s tunelem Homole
Začátek stavby dálnice D35 z Ostrova do Mýta se posune o 10 dní. Kvůli Fialovi

„Zastavování dává smysl zejména u tradičních mnohaletých spojů především do Orlických hor s cílovou stanicí na Šerlichu. Přestože cyklistů nebývá příliš mnoho, využití pěšími turisty je solidní. I to je ovšem z velké části závislé na počasí,“ doplnil hejtman Martin Netolický.

Zachování tří vybraných linek vzešlo z dlouhé diskuze mezi dopravními technology a zástupci cestovního ruchu. „Jsme rádi, že tři využívané cyklobusy budou i nadále vozit turisty. V případě nevypravených linek to bereme jako výzvu, a pokud by do budoucna měl nastat boom cykloturistiky, budeme na to reagovat. Nicméně cyklobusy nejsou naším hlavním lákadlem pro turisty, ale spíše snahou jim nabídnout něco navíc,“ dodal krajský radní pro cestovní ruch Alexandr Krejčíř.

Cyklobusy, kterými se můžete v roce 2024 svézt:

·       Linka 701 947 Lanškroun – Česká Třebová – Ústí nad Orlicí – Žamberk – Deštné v Orlických horách.

·       Linka 681 947 Litomyšl – Vysoké Mýto – Choceň – Žamberk – Deštné v Orlických horách.

·       Linka 651 690 Pardubice – Holice – Borohrádek – Rychnov nad Kněžnou – Deštné v Orlický horách. (Na základě využívanosti nahrazuje původní linku 621 717 Chrudim – Pardubice – Třebechovice pod Orebem – Opočno – Dobruška – Deštné v Orlických horách).

Cyklobusy, které v turistické sezoně 2024 nevyjedou:

·       Linka 651 555 Pardubice – Chrudim – Seč – Hlinsko – Proseč – Litomyšl – Polička.

·       Linka 681 948 Litomyšl – Ústí nad Orlicí – Česká Třebová – Lanškroun – Králíky – Dolní Morava – Staré Město.

·       Linka 681 886 Moravská Třebová – Svitavy – Polička – Proseč – Litomyšl – Česká Třebová – Vysoké Mýto.

·       Linka 681 829 Polička – Svitavy – Moravská Třebová – Štíty – Králíky – Dolní Morava.