Podle vyjádření manažera Regionu Orlicko – Třebovsko je ale úklid otázkou několika dní. Čtyřicet kilometrů cyklostezek, jež provozuje letos deset let existující Region Orlicko - Třebovsko, využívají především během slunečných letních víkendů stovky až tisíce zájemců. Důvod je prostý: pro cyklisty a in-line bruslaře představují asfaltové komunikace bez přítomnosti automobilů snadno dostupnou možnost aktivního odpočinku.

Mezi Bezprávím a Pernou se ovšem nachází přibližně dvoukilometrový úsek, který místo příjemného svezení ohrožuje návštěvníky cyklostezky na zdraví. Kamení, bahno a štěrk se dostaly do některých partií po nepříznivém květnovém počasí a před začátkem prázdnin nedošlo k jejich odstranění. Neuspokojivý stav trápí uživatele i v polovině července.

Cyklostezka, nebo spíše lesní cesta?

„Byl jsem se na úsek podívat před měsícem a vadilo mi, že tam po květnových srážkách zůstaly naplaveniny, na bruslích se tam v podstatě nedalo jet,“ líčí pravidelný uživatel cyklostezek David Jendek s tím, že se okamžitě spojil s jejich provozovatelem. „Představitelé regionu mi odepsali, že ihned zajistí údržbu. Manažer sdružení pan Neumeister mne stále ujišťoval, že úklid bude proveden, ale do dnešního dne nebyl proveden. Jde hlavně o bezpečnost malých dětí a nezkušených bruslařů,“ upozorňuje na hrozící nebezpečí.

A pohled druhé strany? Pavel Neumeister přiznává, že zmiňování úsek mezi Bezprávím a Pernou představuje určitou slabinu. „Víme o nánosech bahna poblíž Perné, za naplavený štěrk před Klopoty může někdo jiný, ale to se nechci vymlouvat. Tepvos to už jednou uklidil kolem pětadvacátého června, jenže mezitím ještě jednou docela zapršelo a s tím jsme se nedokázali vyrovnat,“ přiznává manažer cyklostezek.

Údržbu rozsáhlé sítě má Region Orlicko – Třebovsko nasmlouvanou s řadou firem, inkriminovaná část je v péči ústeckoorlické společnosti Tepvos. „V úseku z Kerhartic do Perné je údržba zajištěna smluvně s Tepvosem, se kterým je dobrá spolupráce. Smlouva obsahuje určité pevné termíny, kdy se má na cyklostezce co udělat,“ podotýká Pavel Neumeister s tím, že úroveň úklidových prací, které zahrnují například sečení příkopů, zametání cyklostezek a odvoz odpadu, považuje za dobrou. David Jendek je ovšem jiného názoru a dvouměsíční znečištění stezky komentuje slovy: „Stav je pořád stejný, mění se to pouze provozem. Od známých vím, že pracovníci Tepvosu po stezce jezdí, jenže vysypou tak maximálně koše.“

Úklid ještě do konce tohoto týdne

V hlavní sezoně cyklostezek je provoz směrem na Brandýs nad Orlicí podstatně intenzivnější, a tak stoupá i riziko nehody. Ostražitost je především u nezkušených bruslařů a malých cyklistů na místě. „Už jsme objednali jedno mimořádné uklízení, které ke konci června bylo. Nepovedlo se dokonale. Děkuji všem uživatelům, kteří mi zavolají a upozorní na problém. V tomto týdnu se úsek znovu uklidí,“ slibuje manažer Regionu Orlicko – Třebovsko Neumeister. „Mojí snahou není očernit sdružení Orlicko - Třebovko, které odvádí výbornou práci nejen pro náš region, ale poukázat na dílčí nedostatky. Vybudováním sítě cyklostezek a slavnostním přestřižením pásky práce nekončí,“ míní David Jendek.

Problematické údržbě cyklostezek měl od loňského roku pomoci fond, do něhož mohli uživatelé dobrovolně přispívat a zvýšit tak objem financí na péči o komunikace. Zatímco loni se sešlo na kontě přes pět a půl tisíce, letos podle slov Pavla Neumeistera ještě ani koruna. „Podle mého názoru tudy asi cesta nevede,“ bilancuje rok existence Fondu údržby s podtitulem „Stezkou čistší líp to sviští“.

JAN POKORNÝ