Cyklisté v našem regionu v posledních letech zažívají doslova boom budování cyklo- stezek. Především díky aktivitám některých sdružení obcí a měst byla značná část okresu doslova protkána sítí mnoha desítek kilometrů stezek pro jízdu na kole i pro vyznavače in-line bruslí. V hlavní sezoně stezky zažívají nápor, v zimě by nezasvěcený člověk předpokládal, že odpočívají. Zdaleka tomu tak ale nemusí být
Těch, kdo chtějí jezdit, je prý dost
Před pár dny se redakci Orlického deníku ozvala čtenářka z Hnátnice, zřejmě vášnivá cyklistka. Poukázala na to, že v zimě nejsou udržovány cyklostezky v okolí jejího bydliště a dodala, že má zkušenosti z jiných regionů, kde cyklostezky v zimě udržovány jsou. Zmínila také skutečnost, že jsou některé úseky hlavních silnic cyklistům uzavřeny a ti jsou tak přímo na cyklostezky odkázáni. „Myslím třeba úsek mezi Dolní Dobroučí a Lanš- perkem, tam cyklisté nesmí, a cyklostezka není udržovaná,“ uvedla. Jak sama dodala, jízdy na kole se v zimě rozhodně vzdát nechce. „Cyklostezky byly budovány proto, aby se po nich mohlo jezdit bezpečně do práce a do škol. Je nás dost, kteří by rádi jezdili i v zimě, ale nemůžeme,“ uzavřela.
Nejsou peníze, říká Pavel Neumeister
Jak to tedy s údržbou cyklo-stezek v zimě je? Pro odpověď šel Orlický deník k osobě nejpovolanější – manažerovi Pav- lu Neumeisterovi, který má „pod palcem“ síť cyklostezek vybudovaných Regionem Orlicko-Třebovsko mezi Ústím nad Orlicí, Českou Třebovou, Letohradem a Chocní.
„Je to všechno o penězích. Správní rada regionu mnohokrát zvažovala takzvanou zimní údržbu. V souvislosti s tím se hovořilo i o tom, kolik lidí v zimě po cyklostezkách jezdí. Na výstavbu stezek a jejich provoz se skládá deset měst a obcí na trase. Roční částka je asi pět milionů korun. Z toho větší část, možná až tři a půl milionu, padne na splátky úvěrů použitých k realizaci stavby, zbytek jde na opravy, pojištění, údržbu a drobné investování. Na zimní údržbu skutečně nezbývá,“ uvedl Pavel Neumeister. Jak dodal, případná zimní údržba by vyžadovala další finance. Chtít je opět po zmíněných městech a obcích by byl asi problém, další možností je žádat o dotace. „S podobnými žádostmi jsme ale v tomto volebním období zatím neuspěli. Údržba nás stojí zhruba půl milionu, kdyby se přidala ještě zima, bylo by to třeba sto tisíc navíc. A ty peníze prostě nejsou,“ prohlásil.
Bezpečná cesta vede přes Nebíčko
A problém se zákazem jízdy cyklistů po silnici mezi Dolní Dobroučí a Lanšperkem? „Osobně v tom potíž nevidím. Ten úsek je pro cyklisty opravdu nebezpečný, proto tam nesmí. Bezpečná objízdná trasa přitom vede po komunikaci přes Nebíčko kolem slévárny, takže není třeba jezdit po cyklostezce,“ řekl Orlickém deníku Jiří Kaplan z ústeckého dopravního inspektorátu.
Nakonec tedy zůstává možná jen otázka umístění zákazových značek na zmíněném úseku. „Ze strany od Dolní Dobrouče je to podle mého v pořádku, tam cyklista vidí značku včas, může zareagovat a odbočit na Nebíčko. Z druhé strany je to možná pro cyklisty složitější. Dovedu si představit, že by značka nebyla až pod Lanšperkem, ale už před ním, ještě před mostem přes Tichou Orlici na křižovatce s odbočkou na Nebíčko. Cyklista by byl o zákazu informován včas a nemusel by se třeba vracet,“ řekl k tomu Pavel Neumeister.