Achillova pata bývalého okresního města, kterou je hlavní vlakové nádraží, se už možná za rok dočká dlouho očekávané operace. Co by měl plánovaný zákrok přinést ve výsledku?

Dvě nové budovy, Stará dáma „ze hry“


Odpověď na otázku se u jednotlivých zúčastněných „chirurgů“ liší, jednání ještě nekončí. Podle ústeckého starosty Richarda Peška je vše podstatné ukryto v dokumentaci, již má nyní město od investora stavby SŽDC k dispozici. Podoba nádraží se již řešila u kulatého stolu. „U něj byli zástupci SŽDC, Sudoku, osadního výboru z Kerhartic, zástupci radních a přizval jsem dva architekty, Karla Blanka a Přemysla Kokeše. Ty jsem pozval proto, aby mi pomohli bojovat za větší estetičnost nových budov na kerhartické straně,“ vrací se starosta krátce ke kulatému stolu, o němž Deník již informoval. O existenci dvou objektů nepochybuje ani na moment. „Ty budou, na ty existují písemné dokumenty,“ odmítá spekulace a na podporu svých slov předkládá příslušné dokumenty.
Využití původní výpravní budovy z roku 1874, která zůstane stát mezi kolejemi a kromě podchodu k ní nebude jiná příjezdová komunikace, vidí starosta Ústí nejistě. „Stará dáma je v projektu zachována, ale vevnitř není nic namalovaného. Nová budova to má prokreslené včetně sedadel v čekárně, kanceláří, garáží,“ porovnává opět s dokumentem v ruce.

SŽDC: podobu určí další jednání


O mnoho opatrnější je ve svém vyjádření generální ředitel SŽDC Jan Komárek, jenž během svého březnového vystoupení na půdě Senátu vyloučil budování nové výpravní budovy. „Mám pocit, že co jsem řekl v Senátu, platí. Od té doby probíhaly desítky dalších jednání, které mohly situaci posunout někam dál. Nějaký vývoj je možný,“ reagoval na dotaz Deníku a odkázal na tiskového mluvčího Tomáše Drvotu, jenž ve svém sdělení mimo jiné píše: „Projekt počítá se zachováním stávající budovy, s vybudováním nového technologického objektu a s doplněním vstupního objektu, který by měl zajistit základní služby ve vztahu k cestujícím. Výsledná podoba bude záležet právě na výsledku těchto probíhajících jednání.“

Podle starosty si město do budoucna výrazně pomůže, přestože nové dvě budovy na kerhartické straně jsou od centra ještě vzdálenější než ta současná. „Příjezd estakádou přes Mendrik je na okresní město nadstandardní věc. U nádraží bude sto dvacet pět parkovacích míst,“ vypočítává Richard Pešek a slovíčkaření, co je a není výpravní budova, odmítá. Podle něj bude nový dům jednoznačně plnohodnotný. „Relevantní dokumenty mám na stole,“ nepochybuje ani na chvíli o objektu, který by měl v Ústí stát již za rok.

JAN POKORNÝ