Majitelé domů jsou podle zákona odpovědni za to, když se na přilehlém chodníku někdo zraní, a to přesto, že pozemek pod chodníkem patří obci. Podle předložené novely zákona o pozemních komunikacích by tuto odpovědnost měly převzít obce. Předkladatel novely senátor Jaroslav Kubera navíc argumentuje tím, že jsou pro tento případ pojištěny. Co na to říkají jejich představitelé?

„Je to zase jeden z těch návrhů, které chtějí obcím a městům přidat další povinnosti a výdaje bez toho, že by se vylepšil jejich daňový výnos. Při naší rozloze si nedovedu představit, kde bychom na to vzali peníze,“ reagoval na tento návrh zákona letohradský starosta Petr Fiala. „Každý by se měl starat sám o sebe. Proto si nemyslím, že by se měla dosavadní praxe nějak zásadně měnit,“ prohlásil Karel Halbrštát, starosta Mistrovic.

Úklid zajistí majitel domu, nebo radnice?

Senátory a poslance čeká podzimní diskuse, zda povinnost předcházet zraněním chodců po uklouznutí na sněhu, ledu či psích hovínkách, přejde z majitelů nemovitostí na obce a města. Co na to starosta Richard Pešek? “Je pravda, že město je pojištěné a nebylo by pro něj problém, aby případná zranění chodců na chodnících řešila pojišťovna. S navýšením rozpočtu pro údržbu chodníků by asi zastupitelstvo města nemělo problém. Moc jsem ale nerozuměl komentáři senátora Kubery, že kvůli úspoře by města mohla používat na určitých místech značky, že se chodníky v zimě neudržují. Jak by k tomu přišli občané z těchto ulic? Města by mohla být potom plná cedulí a všichni by byli z obliga. Mojí zkušeností je, že když občané vidí, že se město o chodníky nebo jejich okolí lépe stará, tak se nechtějí nechat zahanbit, vezmou motyčky nebo roundup a snaží se také,“ řekl ústecký starosta.

„Každý by si měl udržovat pořádek nejen za svým prahem, ale i před ním. Veškerá odpovědnost města je technicky, fakticky i finančně nemožná. Pro tento návrh bych ruku nezvedl,“ vyjádřil ostrý nesouhlas jablonský starosta Miroslav Wágner. Podle něj je to podobné přenášení odpovědnosti a nákladů na obce jako v oblastech alternativních trestů, bezpečnosti, uměleckých škol atd. „To vše se přesouvá na města, přitom ruku v ruce se zákony nepřichází jedna ´drobná věc´, kterou jsou finance. Případnému schválení novely zákona o pozemních komunikacích a povinnosti pokrýt celé plochy měst v rámci zimní údržby by měla odpovídat změna v rozpočtovém určení daní. Není to jenom o zaměstnání nezaměstnaných, ale i o jejich vybavení, proškolení a dalších povinnostech zaměstnavatele. Navíc rizika úrazů by se po schválení této novely nezmenšila. I větší tým lidí by například nestačil odstranit mimořádnou nadílku sněhu najednou,“ dodal Miroslav Wágner.