Zároveň se vedení města chystá na ministerstvu dopravy prosadit, aby v Ústí nad Orlicí začaly zastavovat vlaky vyšší kategorie. Poté, co ve městě přestal stavět RegioJet a v Ústí zastavují jen „běžné" rychlíky, by „ícéčka" nebo „écéčka" uvítal leckterý cestující.

O chystaných změnách a přípravě jízdních řádů jsme hovořili s místostarostou města Zdeňkem Ešpandrem.

Zdeněk Ešpandr

Stavba silničního přivaděče k novému nádraží nabrala zpoždění. Do kdy budou zastavovat všechny vlaky na zastávce Ústí nad Orlicí město a dopravu směrem na Letohrad bude zajišťovat náhradní autobusová doprava?

Tato otázka ještě není podle mých informací rozhodnuta, nicméně se vedou jednání o tom, aby to bylo v polovině listopadu. Pevně věřím, že to tak bude, protože k datu 16.11. 2014 se má otevřít podchod, bude hotov most a vše pro obsluhu cestujících. O to nám šlo a stále jde, aby naši občané a ostatní cestující se bezpečně a řádně dostali na nádraží, proto se nám podařilo prodloužit zastavování na zastávce město, proti původnímu termínu.

Cestující dráhou bude jistě zajímat, zda od nového jízdního řádu budou v Ústí nad Orlicí zastavovat vlaky vyšší kategorie, nebo některý ze soukromých dopravců.

Ani na tuto otázku ještě nedovedu říci, jak dopadne. My jsme zahájili jednání s Českými drahami a ministerstvem dopravy zhruba v květnu, vycházeli jsme z našeho požadavku vzneseného v roce 2013, že vzhledem k výluce, která nás čeká v roce 2013 a 2014 rozšíření zastavování nežádáme, ale pro rok 2015 žádat budeme. Přesto jsme obdrželi návrh bez těchto vlaků. Napsali jsme na ministerstvo dopravy, odpověď byla negativní. Zúčastnili jsme se jednání přímo s vedením Pardubického kraje, kde nám byla přislíbena podpora, pak jednání k obsluze, kde Pardubický kraj tuto podporu deklaroval. Na ministerstvo dopravy jsme zaslali nesouhlas s jejich rozhodnutím, rozsáhle jsme ho odůvodnili, zajistili podporu měst Žamberk, Letohrad, Jablonné nad Orlicí, Králíky, Dobrouče. Pomáhají nám naši občané pracující v příbuzných oblastech, blízkých dopravě ČD. S panem starostou jedeme na ministerstvo dopravy 10. 9., takže ptejte se nás po tomto datu. Mimo jiné žádáme o zastavování vlaků IC542, IC550, EC151, EC125, EC173, EC279.

Až bude zprovozněno nové vlakové nádraží, budou k němu zajíždět i linkové autobusy?

Také složitá otázka. Při změně jízdních řádů firma Oredo v roce 2012 tvrdila, že točna na novém vlakovém nádraží bude něco jako malé autobusové nádraží a že tam pojedou všechny autobusy, které do Ústí přijedou. To už dávno není pravda, protože od té doby se jízdní řády značně změnily a vyškrtaly a změnila se koncepce. Od května o tom jednáme. Právě jsme vyzvali na našem webu spoluobčany, aby dali připomínky k návrhu Pardubického kraje pro jízdní řád autobusů 2014/2015. Pardubický kraj plánoval po otevření, tedy nejpozději od 16. 11. do 13. 12. 2014 zajíždění 3+2, tedy pěti spojů. S tím se nemůžeme smířit a jednáme zhruba o stejném počtu jako pro rok 2015.

Pokud by měl někdo problém s dojížděním a chtěl vznést požadavek na změnu jízdních řádů, na koho a do kdy se má obrátit?

Návrh jízdního řádu.

Toto je tabulka s jedenácti autobusy tam a devíti zpět, které nám jsou nabídnuty. Myslím si, že by měl přibýt ještě odjezd z nádraží na rychlík po 17. hodině z Prahy 15.52. Ostatní necháme na cestujících. Mailové adresy jsou : espandrz@muuo.cz a pirklova@muuo.cz , připomínky potřebujeme mít do 15. 9. 2014. Dále u železniční stanice bude 126 parkovacích míst a 13 pro služební vozidla a invalidy. Děláme vše pro to, aby železniční stanice v Ústí nad Orlicí nabyla zase na významu, aby vložené státní či městské peníze přinesly užitek, jsme spádovou oblastí pro směr Lichkov a Králíky, pro mezinárodní spojení s Polskem, naši lidé jezdí do Pardubic a Prahy za prací. V neposlední řadě si myslím, že si to po dvouletém omezení všichni zasloužíme.