Jednou ze změn je i fakt, že po čtyřech letech bude možné pravidelným vlakem opět dojet až do Štítů v Olomouckém kraji, což je konečná stanice trati Ústí nad Orlicí – Letohrad – Králíky – Štíty.

Co možná nevíte V novém jízdním řádu 2016 ujedou osobní a spěšné vlaky na území Pardubického kraje zhruba 4,79 milionu vlakových kilometrů. Při zohlednění přestupného roku 2016, který bude mít o dva pracovní dny více než rok 2015, se jedná o stejný rozsah (meziroční nárůst je 25 000 vlakových kilometrů, tedy asi 0,5 procenta). V pracovní dny vyjede 626 vlaků, o víkendu 514 vlaků.

Nově sem pojedou 3 páry vlaků (v neděli 2 páry). Na této trati dochází k drobným změnám u některých vlaků, jejichž cílem bylo zejména zlepšení návazností v Ústí nad Orlicí. O jeden pár se sníží nabídka vlaků na přechodu Lichkov/Miedzylesie. I tak lze ale během dne využít 4 páry spojů pro cestování mezi Pardubickým krajem a Dolnoslezským vojvodstvím.

Kolín – Pardubice – Česká Třebová

Základní kostra nabídky vlaků v regionální dopravě v podobě osobních vlaků Kolín – Pardubice – Česká Třebová a zpět zůstává shodná se stávajícím jízdním řádem. Dochází pouze k menším minutovým posunům v souvislosti s časovými polohami vlaků v dálkové dopravě.

Nově pojede osobní vlak Os 5003 s odjezdem z Přelouče v 6.08 směrem do Pardubic hl.n. i v neděli. Tím dojde k odstranění cca 2,5 hodinové prodlevy mezi vlaky v nedělních ranních hodinách. Nedělní Os 5040 pojede nově již ve 4.22 z České Třebové do Chocně (příj. 4.49), kde bude možné přestoupit na Os 5000 s odjezdem ve 4.52 a příjezdem do Pardubic v 5.28. Tím se zajistí doprava na denní směny v Pardubicích i v neděli a zároveň možnost přestupu na R 878 do Prahy s odjezdem z Pardubic v 5.34.

Česká Třebová – Dzbel

Na této trati dochází k zásadní změně objednávky ze strany kraje, a to zejména v ranní dopravě. Je posílena doprava mezi Moravskou Třebovou a Chornicemi, resp. Dzbelem a mírně omezena nabídka vlaků mezi Českou a Moravskou Třebovou (dopoledne a o prázdninách). Nově tak v úseku Moravská Třebová – Chornice (popř. Dzbel) pojede v pracovní dny 7 párů vlaků (nyní 4 páry) a o víkendu 3 páry (nyní 2 páry). Ráno budou vlaky do České Třebové dojíždět cca o 30 minut dříve než v současnosti. Požadavkem kraje je zajištění návaznosti na rychlíky směr Choceň, Pardubice a Praha.

Choceň – Litomyšl

Z hlediska časových poloh vlaků nedochází k významným změnám. Ruší se však Os 15046 z Chocně (odj. 11.41) do Vysokého Mýta a zpět Os 15047 (odj. 11.03). Os 15012 pojede z Vysokého Mýta (odj. 8.57) do Litomyšle (příj. 9.27) pouze o víkendu (nyní denně). Stejně tak Os 15013 s odjezdem z Litomyšle v 9.31 pojede do Vysokého Mýta pouze o víkendu (nyní denně), dále do Chocně pak pojede denně.

Česká Třebová – Lanškroun

Také na této trati se časové polohy vlaků významněji nemění. Dochází však k omezení některých vlaků. Konkrétně Os 12707 z České Třebové (odj. 5.50) do Lanškrouna nepojede v neděli a zpět pak nepojede Os 12706 z Lanškrouna (odj. 6.13) do České Třebové. Pouze v pracovní dny pojedou osobní vlaky z Lanškrouna do České Třebové v 7.36 (Os 12712) a zpět z České Třebové do Lanškrouna v 8.02 (Os 12715). Večerní vlak Os 12739 pojede z České Třebové v sobotu nově už ve 21.44, čímž se zkrátí přestupní doba od vlaku IC z Prahy (příj. 21.22). Zpět z Lanškrouna pojede Os 12738 v sobotu rovněž o 30 minut dříve, tj. už ve 22.06.

Ústí nad Orlicí – Štíty

Na této trati dochází k řadě dílčích změn, které přinesou zkrácení přestupních časů v přípojných stanicích. Nově pojedou 3 páry vlaků (v neděli 2 páry) až do Štítů. Osobní vlak Os 7165 pojede nově z Ústí nad Orlicí (odj. 10.27) do Letohradu denně, čímž se odstraní současná tříhodinová prodleva mezi spoji o víkendu. Os 7167 s odjezdem z Ústí nad Orlicí v 11.46 pojede nově i v sobotu.

Naopak pouze v pracovní dny pojede Os 7169 do Letohradu s odjezdem z Ústí nad Orlicí ve 13.46. V neděli ráno vznikne zcela nové spojení z Králicka do Ústí nad Orlicí zavedením Os 7156 s odjezdem z Králík v 5.03 a příjezdem do Letohradu v 5.43. Na něj naváže Os 7164 z Letohradu (odj. 5.46) do Ústí nad Orlicí (příj. 6.06), kde bude možné přestoupit na rychlík směr Praha (odj. 6.23). Dle požadavku kraje pojede Os 7144 (kromě neděle) z Lichkova již v 6.44 a do Ústí nad Orlicí přijede v 7.33. Přípojný Os 20542 pojede místo z Moravského Karlova pouze z Králík (odj. 6.27). V neděli pak jede Os 7188 z Lichkova v 7.23 do Ústí nad Orlicí (příj. 8.13) jako přípoj k rychlíku do Prahy (odj. 8.23).

Denně pojede Os 7170 z Letohradu (odj. 11.46) do Ústí nad Orlicí, naopak pouze v pracovní dny pojede Os 7174 z Letohradu ve 14.46. Os 7176 pojede nově z Králík v pracovní dny v 18.00 a pojede až do Ústí nad Orlicí (příj. 19.09), kde bude možný přestup na rychlík směrem do Prahy (odj. 19.23).

Ve večerních hodinách dojde k posunu Os 7184, který pojede cca o hodinu dříve, tj. z Červené Vody ve 20.37 a s příjezdem do Letohradu ve 21.29, čímž bude zajištěna doprava na noční směny. V sobotu bude tento vlak zrušen.

Dolní Lipka – Hanušovice

Kromě zrušení pátečního večerního páru vlaků 25027 a 25026 nedochází k žádným změnám v časových polohách ani omezení jízdy vlaků.

Autobusové nádraží - ilustrační foto.

Od neděle nejezdí některé autobusy. Málo využívané spoje byly zrušeny

Jízdní řády se měnily i v případě autobusové dopravy. V Pardubickém kraji se rušily málo využívané spoje, jejich části a zajížďky a vznikla některá nová spojení podle požadavků obcí.

„Na základě podnětů od obcí a občanů Pardubický kraj přistoupil k několika úpravám, které by měly přispět ke zlepšení dopravní obslužnosti. Zároveň budou omezeny či zrušeny některé málo využívané spoje nebo jejich zajížďky," uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek.

Víkendové spoje na Orlickoústecku

Na vybraných linkách bude provedena úprava víkendových spojů v okrese Ústí nad Orlicí. U některých linek byla upravena pouze časová poloha, jako například na lince 700820, kde byly upraveny časy příjezdů do České Třebové, aby bylo více času na přestup na vlak. Na dalších linkách byly spoje zrušeny z důvodu nízkého využití a ušetřené kilometry byly použity na spoje, které dlouhou dobu cestující požadovali. Tím pádem bylo možno například zavést dva páry přímých spojů mezi Ústím nad Orlicí a Lanškrounem.

Posílení spoje

Mezi Českou Třebovou a Litomyšlí bývá přeplněn ranní školní spoj a proto byl přidán ještě jeden zrychlený spoj v 7.35 z České Třebové a přijede těsně před osmou do Litomyšle, je spíše určen cestujícím, kteří nepotřebují být v zaměstnání či ve škole přesně v osm hodin.

Lanškroun – Dolní Čermná – Letohrad

Došlo k zařazení obsluhy zastávky Petrovice. Žákům z Petrovic, kteří dojíždí do školy v Dolní Čermné, se zlepší ranní spojení. Budou o 20 minut kratší dobu čekat před školou a dále tímto posunem dojde k návaznosti v Horní Čermné do Dolního Třešňovce, kde sídlí střední zemědělská škola.

Zrušení skibusu

Z důvodu dlouhodobě nestabilních zim a velmi nízkého využití byl zrušen skibus, který vyjížděl z Litomyšle, přes Ústí nad Orlicí, Českou Třebovou a Lanškroun do Čenkovic.

Rušení nočních spojů

Ruší se spoj z Moravské Třebové přes Rychnov do Lanškrouna po 22.00. Z Moravské Třebové až do Rychnova bude nahrazen spoj na lince 680881, po obsloužení obce Kunčina bude spoj pokračovat na zastávku Rychnov, dolní.

Změna licence

Do linky 700931 Česká Třebová – Rychnov nad Kněžnou byly přidány zastávky Dlouhá Třebová, Na Špici a Česká Třebová, zdrav. stř. a tyto zastávky budou obsluhovat vybrané spoje.

Nové spojení

Králíky – Dolní Morava:
V rozrůstajícím středisku Dolní Morava je mnoho pracovních míst a z toho důvodu bylo rozšířena dopravní obslužnost obce Dolní Morava. Spoje byly koncipovány na začátky a konce pracovní doby ve středisku Dolní Morava.

Litomyšl – Vysoké Mýto
Na základě rušení komerčních linek byl do linky 680800 vložen nový odpolední spoj z Litomyšle do Vysokého Mýta, který bude pokračovat návazným spojem až do Hradce Králové (autobus pojede z Litomyšle až do Hradce Králové bez přestupu).

Zrušení linky Nové Hrady – Vysoké Mýto

Pro nízké využití spojů linky 700818 i večerních nedělních spojů linky 700813 byla provedena úprava linkového vedení a ušetřené kilometry byly použity například k zavedení zrušených odpoledních spojů v pracovní dny. Ostatní spoje byly nově vloženy do linek 700923 a 700817.

Změny na dálkových linkách

V letošním roce dochází na dálkových linkách provozovaných na komerční riziko dopravce k větším změnám. Bez náhrady se ruší linky 191101 Praha – Ostrava a 195101 Praha – Jeseník, na území Pardubického kraje jsou v pracovní dny z velké části vedeny místní alternativní spoje. Pouze v pondělí a pátek pojede linka 640384 Náchod – Brno, naopak se rozšiřuje provoz na všechny pracovní dny u spojů Náchod – Litomyšl. Po dlouhých letech bude zrušena linka 680773 Polička – Brno a po zásadních časových úpravách spojů ji bude provozovat pod číslem 680022 jiný dopravce.

(tz, zr)