Jak informovala na konci roku společnost Oredo, od 1. ledna na některých linkách zavádí mimořádné změny, podle Oreda dochází k úpravě časových poloh a tras některých spojů. Na jakých, to si cestující musí vyhledat na webových stránkách Oreda mezi řády jednotlivých linek pracně sami. Tisková zpráva sice obsahuje seznam těch, kterých se změny týkají, ale ve změti čísel poskládaných do tabulky se běžný občan nemá šanci vyznat.
Přicházejí stížnosti na spoje
Jak Deníku potvrdil starosta Letohradu Petr Fiala, jízdní řády jsou stále „žhavé“ téma. Radnice zaznamenává stížnosti. Například na cenu jízdného. Stávalo se, že lidé po zavedení nových jízdních řádů často platili za stejnou trasu jinak. Dohady byly také kvůli jízdnému za cestu z jednoho konce Letohradu na druhý. Například po cestujících z Kunčic, kteří na náměstí přestupovali na autobusové nádraží, chtěli řidiči zaplatit znovu, přitom jde o jedno pásmo Iredo a maximální cena jízdenky má být 10 korun i s přestupem. „Některé linky jezdí často zpožděné a stane se, že přípoje poté ujedou,“ vypočítává problémy, se kterými se cestující setkávají, Petr Fiala: „Problematické jsou ranní autobusy do Žamberka, které jezdí o pár minut později než dříve a školáci přicházejí často pozdě do vyučování. Navíc ubyla kapacita busů, přičemž dopravní proud ráno do Žamberka do škol je silný.“ S Oredem čile komunikuje i společnost OEZ, také chce změny.
Rychlík ujede o jedinou minutu
Bez chyb není ani vlaková doprava. Jeden cestující si například stěžoval, že osobní vlak vypravovaný z Letohradu dorazí do Ústí v 7.20 hodin, přičemž rychlík na Prahu má podle jízdního řádu z Ústí odjíždět už v 7.19 hodin. „Toto bylo námi připomínkováno již v létě při sestavování jízdních řádů, prý s tím ale nešlo nic udělat,“ dodal Fiala. Všechny nashromážděné připomínky předají zástupcům Oreda starostové 10. ledna na poradě v Žamberku.
Podle Petra Fialy se dalo očekávat, že tak „revoluční“ změnu jízdních řádů budou provázet problémy.
„Nyní je potřeba, aby odpovědní zástupci zpracovatelské firmy bedlivě naslouchali a zejména se snažili vyhovět oprávněným připomínkám obcí a ´mouchy vychytat´. Řada věcí se povedla, ale také nepovedla. A právě na nich se teď ukáže, jak zpracovatel jízdních řádů chce a může vyjít oprávněným požadavkům vstříc,“ myslí si starosta Letohradu.
Částečně uspěla se svými připomínkami k novému jízdnímu řádu obec Hnátnice. Vyřešen byl problém s autobusem, který vezl děti do školy v Ústí. Byly tu zbytečně brzy a na začátek vyučování čekaly dlouho ve škole. Oredo slíbilo nápravu. Od prvního ledna začal po trase Letohrad – Žampach – Hnátnice – Ústí nad Orlicí jezdit nový spoj, který zhruba dvacet dojíždějících dětí přiveze do Ústí v 7.40 hodin. Nespokojenost však v Hnátnici trvá s ranními spoji, které vezou pracující do Ústí. Autobusy přijedou do města krátce po šesté nebo po sedmé hodině, lidé nestíhají začátek pracovní doby. „Připomínkoval jsem i tyto dva autobusy. Je potřeba, aby jely dřív a ten, kdo má být v Ústí v zaměstnání v šest, tak skutečně v tuto dobu tam mohl být. To samé na sedmou. Zatím nemám odezvu,“ uvedl starosta Hnátnice Jiří Dušek.
Nadále zůstává špatné i ranní spojení mezi Žamberkem a Libchavami, které připomínkovala tato obec, protože lidé nestihnou začátek směny ve firmě SOR.
O tom, že dění kolem nových jízdních řádů není uměle vyvolaný humbuk, ale problém, na který skutečně denně naráží řada lidí v okrese, svědčí i naše předsilvestrovská anketa „Vopruz roku 2011“. Jízdní řády totiž zatím suverénně vedou anketu sestavenou z událostí, které naše čtenáře trápí, jež je nejvíc naštvaly. Hlasovat je možné do 10. ledna zde.