Jsem humanitní horem dolem. Možná proto jsem vždycky měla zato, že královnou věd je filosofie, jelikož objasňuje základní otázky lidského bytí. Ale prý tomu tak není. Přírodní vědci přiřkli královskou korunu matematice. Musím uznat, že je o moc praktičtější než ta filosofie a tak jí rozumí daleko víc lidí, čili je královnou.

Aťsi, já to matematice přeju a myslím si své. Jenže…Údajně jakási mezinárodní šetření ukázala, že čeští žáčkové jsou na tom s matikou špatně a čím dál hůř a nemají ji rádi. Nikoho odpovědného nenapadlo dát tuto skutečnost do souvislosti s reformami typu ŠVP, odklonem od pomalého trpělivého drilu ve školní práci a s prosazením přístupu, že děti si mají hlavně co nejvíc hrát a co nejmíň se ve škole trápit učením. Bylo by fajn, kdyby někdo vymyslel zábavnou hru s integrály, derivacemi, nekonečnem a podobnými lahůdkami, ale to prozatím myslím nenastalo. Tak nic. Na to se musí jinak, rozhodla se paní ministryně školství. Děti se v matematice zlepší a zamilují si ji ať chtějí nebo ne. Budou z ní muset maturovat.

I této dobré ženě ale asi bylo někde v hloubi duše jasné, že matika je opravdu těžká a ten, kdo nemá moc rozvinutou formální logiku s ní asi bude mít potíž. A tak šalamounsky ji učinila povinnou jen pro gymnazisty a lyceisty. Jenže to dost naštvalo ředitele těchto škol. A bodejť by ne. Jejich absolventi to budou mít o matematickou maturitu těžší, tudíž mohou mít i horší výsledky a tíž se dostávat na kýžené vysoké. Takže na tento typ škol přestanou chodit a oni budou bez obživy. Kdepak jen zůstala myšlenka rovné maturity?

Jsem zvědavá, jestli ta povinná matematická maturita zůstane náročná a významná část povinně maturujících ji nedá, nebo aby ji většina dala, půjdou nároky trapně dolů. Naštěstí paní ministryně ví, jak na to. Prostě významně zvedne hodinové dotace matematiky na středních školách a basta. Když bude týdně těch matik třeba pět, určitě si k ní žáci vytvoří mnohem lepší vztah a bude je víc bavit. Hluboká a dobrá myšlenka. No ale kde ty další hodiny jenom vzít? Přidávat už moc nejde, gymnazista má už teď třiatřicet hodin týdně a někdy děťátka taky musí studovat. No tak se nějakým předmětům hodiny vezmou a matice se dají, ne?

Kterépak předměty asi ostrouhají? Tělocvik to nebude, to by nevypadalo zdravě. Čeština taky ne, z té maturujou všichni. Chemie, fyzika a biologie…no, nevím, vzhledem k neustálému zdůrazňování potřeby inženýrských profesí spíš taky ne. Co zbývá…výtvarná a hudební výchova, zeměpis, dějepis a základy společenských věd.

Se slzou v oku vzpomínám na divoké devadesátky, kdy ve jménu potřeby demaskovat právě minulý komunistický režim narostly počty hodin dějepisu. To už teď nebude třeba? No, nechci být hysterická. Ale považte, kdybyste byli zaujatá dějepisářka a měli koukat, jak někdo z moci úřední a vlastní hlouposti vyrábí ze studentů technokraty bez rozhledu, nebyli byste taky hysteričtí?

(MaKe)