Řidiči, kteří v těchto dnech projíždějí Českými Heřmanicemi, musí na silnici II/317 ve směru na Litomyšl dávat pozor. Na mostě před koncem obce zužuje vozovku natažená páska, jež signalizuje problém. „Jezdím tudy s kamionem minimálně dvakrát týdně. Těch pár sloupků s páskou silnici dost zúžilo, takže pokud proti mně jede auto, vyjde nám to jen tak tak,“ popsal šofér Roman Cejch.

Provizorní opatření silničářů má dočasně vyřešit bortící se opěrnou zeď pod silnicí. V době objížděk na silnici I/35 je totiž právě cesta přes České Heřmanice velmi zatěžovaná. Provoz je zde ale vyšší i v době, kdy je silnice první třídy bez problémů průjezdná. „Volíme často cestu do Litomyšle přes menší obce. Je tu klidnější provoz a nehrozí, že zůstaneme v dlouhé koloně, což by se nám na pětatřicítce docela určitě stalo,“ řekla Markéta Sobolová, která žije v jedné z vesnic na Vysokomýtsku.

Není to první případ podobné havárie na Orlickoústecku:

Skutečnost, že se na silnici II/317 zvýšil v posledních letech provoz, potvrdil také starosta městysu Miloš Sobel. „Mnohonásobně se u nás zvýšil průjezd aut. Problematická je i zemědělská technika, která je stále těžší a těžší,“ uvedl Sobel.

Krajský náměstek pro dopravu Michal Kortyš přislíbil, že v příštím roce na místě proběhne rekonstrukce. „Opěrná zeď komunikace i s hrází byla v minulosti postavena z důvodu regulace řeky, která tekla v korytu vedle komunikace. Jezdí zde větší množství techniky než dříve, a to je důvod, proč se zeď začala hroutit,“ objasnil Kortyš.

Nyní tak kraj společně s projektanty řeší, jak silnici zabezpečit na zimu. Na jaře by pak měla začít komplexní oprava. Předtím je však nutné vyřešit majetkové záležitosti. Silnice totiž patří kraji, opěrná zeď je však majetkem obce. „Vše se navíc musí konzultovat s Povodím Labe,“ dodal Kortyš.

close Zeď po silnicí v Českých Heřmanicích je v kritickém stavu. info Zdroj: Deník/Karolína Velšová zoom_in Zeď po silnicí v Českých Heřmanicích je v kritickém stavu.

Pětimetrový kráter a ujíždějící svah

V posledních letech to přitom není zdaleka poprvé, kdy stav silnice druhé třídy ohrožuje řidiče a volá po generální opravě. Minulý rok došlo na silnici II/316 nedaleko Běstovic k sesuvu půdy, po kterém na vozovce zůstal pětimetrový kráter. Silnici bylo nutné kvůli vysokému riziku dalšího možného sesuvu uzavřít.

Na konci roku 2016 museli silničáři uzavřít silnici v Osíku u Litomyšle. Vozovka byla roztrhaná a zvlněná, zdobila ji spára široká několik centimetrů. Příčinou byl i tehdy sesuv půdy a následné urychlené opravy ujíždějícího svahu. Sesuv tehdy ohrožoval i jeden dům pod tělesem vozovky. Škoda se v tomto případě vyšplhala na zhruba 20 milionů korun.