Návštěvník si po nasazení 3D brýlí může prohlédnout vůz zvenku i zevnitř. Baťovo auto převedl na základě dochovaných fotografií do virtuální reality Project Six. Zapůjčen byl do Mýta do konce června, jedná se o jeho prodloužení i přes prázdniny.

Pracoval i v autě

Výrobu ojedinělého automobilu zadal průmyslník Jan Antonín Baťa karosáři Sodomkovi v roce 1936.

„Je známé, že Baťa byl posedlý prací, měl kancelář i ve výtahu. U Sodomky si nechal udělat automobil jako pojízdnou kancelář, vedle jakéhosi salonku zde byl i psací stůl s psacím strojem a byla zde připevněná dvě lehátka pro přespání posádky. Byl to nesmírně zajímavý automobil, pochopitelně vyrobený pouze v jednom jediném kuse,“ uvedl ředitel vysokomýtského muzea Jiří Junek.

Když muzeum dostalo nabídku soukromé firmy, že by bylo možné vytvořit podle fotek 3D model dnes již neexistujícího vozidla, v úzkém výběru se ocitl i kabriolet Tatra 52 vyrobený roku 1932 pro herce Jana Wericha. Jeho karosérie v té době stála úctyhodných 36 tisíc korun.

„Nakonec jsme usoudili, že byť ten Werichův automobil již neexistuje, dochovaly se ještě dva nebo tři automobily, které jsou téměř totožné a nebyla by to zas tak výjimečná záležitost. Ford je výjimečný tím, že byl jediný, byl výjimečný svým použitím, vybavením, pro koho byl vyroben,“ podotkl Junek.

Pro muzeum zdarma

Pro muzeum karosářství je oživování nedochovaných exponátů pomocí moderních technologií velmi zajímavé, není to však levná záležitost. Firma vytvořila 3D model Baťovy pojízdné kanceláře sponzorsky, stejně tak i poskytla technologii pro jeho vizualizaci.

„Kdybychom si to měli objednat, budeme se bavit o desítkách, možná i stovkách tisíc. Doufáme, že technologie časem zlevní a modely bude možné dělat i v masovějším měřítku,“ uzavřel ředitel muzea.