Na sjezdovkách pod Králickým Sněžníkem leží metr sněhu, v posledních letech nevídané množství. Až přijde jaro, chtějí provozovatelé areálu začít s ambiciózním plánem. V Dolní Moravě by měla v budoucnu stát moderní čtyřsedačková lanovka. Akce s názvem Modernizace lyžařského areálu Ski Sněžník by měla jít do stovek milionů korun a její realizace bude rozložena do několika etap.

Stavbu může přibrzdit krize

Představitel společnosti Ski Sněžník Oldřich Štos je přesvědčen, že nová lanovka podstatně zkvalitní nabízené služby. Nahradila by totiž zastaralé vleky, propojila obě sjezdovky a v dalších etapách se počítá s napojením na sousední areál Ski centrum Dolní Morava. Pro lyžaře, kteří jezdí pod Králický Sněžník, jistě dobrá zpráva.

„Máme pravomocné stavební povolení pro výstavbu. Loni se začalo kácet
, lanovka by měla vést lesem tak, aby nedošlo k zúžení obou stávajících sjezdovek. Vybrali jsme ve spolupráci s ochranáři optimální trasu, která bude šetrná a zároveň splní představu investora,“ řekl včera Deníku Oldřich Štos.

Jedním dechem ale dodává, že o přesném termínu uvedení novinky do provozu se zatím nemá cenu bavit. Ekonomická krize, dnes tolik frekventované téma, je znát všude. „A tak otázka zní, jak se zachová investor, krize zacvičila se všemi. Jsme rádi, že je za námi veškerá legislativa, kterou jsme řešili tři až čtyři roky. Dělaly se různé znalecké posudky a studie, toto všechno proběhlo a šlo o velmi náročný proces. Důvod je pochopitelný: náš záměr se dotýká střediska, které leží na samé hranici národní přírodní rezervace Králický Sněžník. Polovinu trasy máme od listopadu loňského roku vykácenou. Teď bude záležet na odvaze a politické vůli, máme poměrně slušnou podporu Pardubického kraje,“ pochvaloval si Oldřich Štos a dále odpověděl na otázku, kdy se v Dolní Moravě chystají „rýpnout“ do země. Podle všeho to bude brzy.

„Jakmile sleze sníh, budou podmínky pro práci těžké mechanizace. Rozpis prací je přesně stanoven, ne vše se bude moci dělat kolovou technikou, někde budou muset nastoupit vrtulníky,“ popsal náročnost celého podniku Oldřich Štos.

Kdy se moderní čtyřsedačková lanovka rozjede, to je zatím opravdu těžké říci. Představitel Ski Sněžníku uvedl několik možných scénářů, ten nejoptimističtější počítá s uvedením do provozu už v následující zimní sezoně.

Celý projekt je ovšem finančně natolik náročný, že se může realizace lanovky v současné nestabilní situaci zpozdit. „Investorem bude nově rodící se společnost, má hodně společného se Ski Sněžníkem,“ prozradil Štos a na závěr také okomentoval a rozebral podrobněji etapy, které se vyšplhají do stovek milionů korun: „První etapa se pohybuje v řádu přibližně sto milionů, zahrnuje novou čtyřsedačkovou lanovku v ceně zhruba šedesáti, sedmdesáti milionů korun. K tomu pochopitelně patří technické zázemí a další infrastruktura a služby. To už hovoříme o druhé, třetí, čtvrté a následujících etapách, v jejichž závěru by mohlo dojít k propojení se sousedním střediskem Ski centrum Dolní Morava. Nakonec by vzniklo velké středisko, jež by zabezpečilo služby jednak pro náročnější sportovní lyžaře, stejně tak pro rodinné lyžování.“

JAN POKORNÝ