Jak hodnotíte bodový systém? Má smysl, nebo to bylo jen další prázdné plácnutí do vody českých politiků? Napište nám svůj názor. O kolik bodů jste už přišli? Hlasujte v anketě vpravo.

Od začátku roku na Orlickoústecku přišlo při nehodách o život už osm lidí. Ke konci června dopravní inspektorát v Ústí nad Orlicí eviduje 735 dopravních nehod. Přesto vedoucí inspektorátu Pavel Ešpandr tvrdí, že k poklesu došlo: „Pokles tam určitě je, ačkoli ne výrazný. Slušní řidiči si dávají větší pozor na rychlost a další přestupky, na které se pamatuje v bodovém hodnocení. Naopak třeba motorkáři provokují ještě víc. Máme kategorii nenapravitelných řidičů, kteří vědí, jak uniknout jakémukoli postihu.“

Méně nehod, horší následky

Poklesu počtu nehod však podle Pavla Ešpandra neodpovídají jejich následky, ty jdou opačným směrem. „Před bodovým systémem bylo touto dobou o 228 nehod víc, následky ale byly daleko menší, u těžkých zranění máme skoro dvojnásobný nárůst,“ informoval policista a pokračoval dál v hrozivých statistikách: „Oproti loňskému roku máme nárůst o 50 procent nehod s alkoholem, proti roku 2006 nárůst dokonce o 120 procent. Při víkendových službách míváme čtyři pět nehod s alkoholem, minulý víkend to bylo dokonce ze šestnácti osm. A to jsou jen ti, co havarují, ne ti, kteří jsou zjištěni při běžných kontrolách.“

Alkohol, agresivita a rychlost

A příčiny? Alkohol je obecně fenoménem dnešní doby. Dál je to podle Pavla Ešpandra uspěchaná doba, která řidiče nutí šlapat na plyn, a jejich agresivita nejen při řízení, ale i ve vztahu k policistům, například při řešení dopravních nehod. „Je uspěchaná doba, lidé spěchají a jsou potom nepříjemní. Je to o rychlosti, děláme statistiky příčin nehod, nejčastější příčinou je nepřizpůsobení nebo nepřiměřená rychlost. Ve vysokých rychlostech jsou následky horší,“ říká policista, který neskrývá, stejně jako pojišťovny, svou skepsi k návrhu, aby oznamovací povinnost pro řidiče byla při nehodě až 100 tisíc korun. „Pojišťovny tvrdí, že je to nesmysl, policejní protokol pro ně byl jakési ´písmo svaté´, z toho vycházely,“ uzavřel Pavel Ešpandr.

Jak vyplývá ze statistik, nejvíc bodovaných řidičů, a to 1252, eviduje pověřený úřad ve Vysokém Mýtě. Hned v závěsu je s počtem 1121 Ústí nad Orlicí a Žamberk s číslem 977. Následují Lanškroun (676), Česká Třebová (622) a Králíky (330). Nejvíc dvanáctibodových řidičů evidují v Ústí – 23, jen o tři méně ve Vysokém Mýtě.