Podle právě zveřejněných výsledků loňského sčítání dopravy projelo kolem Parama každý den v průměru 33 330 aut. Pro srovnání, v sousedním hradeckém kraji je nejvytíženější komunikací úsek hlavního hradeckého (Gočárova) okruhu mezi výpadovkami na Brno a Ostravu s 31 500 auty denně. Ten je těsně následován úsekem dálnice D11 Chlumec nad Cidlinou – Chýšť s více než 29 tisíci auty denně.

Ve fotogalerii najdete mapy sčítání intenzity dopravy z let 2000, 2010, 2016 a 2020.

Celorepublikově je nejvytíženější dálniční pavučina s deseti jízdními pruhy na křížení D1 a Pražského okruhu se 103 tisíci auty denně. Přes 70 tisíc aut ale denně projede i na některých jiných úsecích D1, třeba kolem Brna.

Nejvytíženější silnice v Pardubickém kraji dle sčítání dopravy ŘSDNejvytíženější silnice v Pardubickém kraji dle sčítání dopravy ŘSDZdroj: ŘSD

„Oproti poslednímu sčítání v roce 2016 došlo k celkovému nárůstu dopravy o zhruba 10 %, z toho na dálniční síti o 15 % a na silniční síti o 9 %. Z hlediska skupin vozidel došlo u těžkých vozidel k nárůstu o 16 % a u osobních vozidel o 9 %,“ shrnula celorepubliková čísla mluvčí ŘSD Petra Drkulová.

Ze srovnání výsledků sčítání dopravy v minulých letech je patrný určitý přesun dopravy na nové dálnice a vznikající obchvaty měst. V Pardubickém kraji se to v plné míře projeví však až při příštím sčítání, do posledního totiž nebyl zahrnut dokončený obchvat Chrudimi či nový úsek dálnice D35.

Dálnice D35 otevřela další kilometry. Uleví se Hradci i Pardubicím
VIDEO: Projeďte se po D35 z Opatovic do Časů. Třináct kilometrů v 90 vteřinách

Některé trendy byly ale patrné už z posledního sčítání. Například určitý nárůst dopravy na silnici I/17 z Chrudimi do Vysokého Mýta, která po dokončení první etapy obchvatu Chrudimi v roce 2015 převzala část tranzitu z I/35 mezi Hradcem Králové a Vysokým Mýtem. Na pětatřicítce v tomto úseku naopak jako na jedné z mála státovek v Pardubickém kraji provoz stagnoval nebo dokonce mírně poklesl, jak je patrné z map.

Pandemie koronaviru přinesla změny v charakteru cestování. Vzrostl podíl lehkých nákladních aut v příměstských oblastech a nastala určitá stagnace dopravy na větší vzdálenosti.

Po nedávném otevření nového úseku D35 z Opatovic do Časů se však dá očekávat opětovný pokles dopravy na I/17.

Na dramatický nárůst tranzitu si už ostatně začaly stěžovat Horní Ředice, které leží na spojnici I/35 u Holic s novým nájezdem na D35.

O tom jsme psali zde:

Po otevření nového úseku dálnice D35 se náhle výrazně zvýšil provoz na silnici I/36 v obci Horní Ředice na Pardubicku. Projíždí tu velké množství aut a kamionů a často velmi vysokou rychlostí.
Horní Ředice trápí po otevření nového úseku dálnice D35 hustý provoz a hluk

Díky dálnici D11 v posledních letech provoz neroste ani na opačné větvi I/17 z Chrudimi na Čáslav nebo I/36 z Pardubic přes Lázně Bohdaneč k Chýšti k D11. Auta se z těchto státovek přesunula na stále vytíženější spojnici I/37 Chrudim – Pardubice – Opatovice - Hradec, která se stala páteřní komunikací východních Čech a díky své modernizaci a rozšíření hlavním přivaděčem k D11 a D35.

Intenzita dopravy v Pardubickém kraji v roce 2020, počet aut/24 hodinIntenzita dopravy v Pardubickém kraji v roce 2020, počet aut v tisících/24 hodinZdroj: ŘSD

Ostatní silnice v kraji naproti tomu kopírují celostátní trend mírného, oproti sčítání před pěti lety asi desetiprocentního nárůstu dopravy. Trpí jí hlavně pětatřicítka od Holic dále na Moravskou Třebovou, která čeká na nahrazení připravovanou dálnicí D35. Třeba Litomyšlí každý den projede 22 tisíc aut, před 20 lety to bylo 16 tisíc aut. Paramu v Pardubicích zase uleví připravovaný severovýchodní a jihovýchodní obchvat města, částečné zlepšení je však podle některých řidičů patrné už nyní po prosincovém otevření D35 do Časů, jak jsme zmiňovali výše.

Křižovatka u pardubického Parama se stala doslova špuntem. Čas, který řidiči ušetří využitím nového obchvatu, stráví v Pardubicích.
VIZUALIZACE: Pardubice volají po obchvatu. Už nechtějí být špuntem republiky

Obchvaty by potřebovaly také Ústí nad Orlicí či Česká Třebová, kterými každý den projede už kolem 12 tisíc aut. Stejně tak ucpané Svitavy na státovce do Brna, tady se obchvat začne stavět na jaře. Už má stavební povolení, obchvat bude hotový v roce 2024.

Druhý trend přinesla pandemie koronaviru. Jde o změny v charakteru cestování. Vzrostl podíl lehkých nákladních aut v příměstských oblastech a nastala určitá stagnace dopravy na větší vzdálenosti.

„Z výsledků sčítání je patrný pokles dopravních výkonů u dálkových dopravních vazeb, které mohly být zčásti nahrazeny videokonferencemi a komunikací na dálku. Zároveň je také patrný růst u skupiny lehkých nákladních automobilů zejména v příměstských oblastech, což pravděpodobně souvisí s výrazně zvýšeným zájmem o různé druhy doručovacích služeb. Teprve čas však ukáže, zda se jedná o trend trvalý, nebo tato změna dopravního chování přetrvá i nadále,“ uvedla Drkulová.