V současnosti se podle Mátla pracuje ještě na čtyřech úsecích, na většině by měly práce skončit v listopadu. Výjimkou je úsek modernizace číslo 11 mezi 81. a 90. kilometrem u Humpolce. Kvůli problematickému mostu tam skončí práce do 6. prosince. "Před zimou by veškeré práce měly být dokončeny, nehrozí tedy řidičům v průběhu zimy jakékoliv dopravní omezení, pouze místy bude lokálně omezena rychlost," řekl Mátl.

V únoru 2021 se začne dálnice opravovat na dalších místech, během jara budou přibývat další úseky, celkem budou stavbaři dlouhodobě opravovat čtyři úseky, pátý bude zavřený jen krátce kvůli výměně středových svodidel.

"Rok 2020 byl nesmírně náročným, řekl bych až kritickým. Covidu navzdory jsme uhráli všechno to, co jsme potřebovali v roce 2020 zvládnout," řekl Havlíček. Stavbaři podle něj nemají zpoždění.

Výstavba v Praze. Ilustrační foto.
Covid trh s novými byty nepřibrzdil. Zájemci ale zaplatí i milion korun navíc

Situaci podle ministra pomohl i fakt, že kvůli koronaviru je oproti normálu snížený provoz. Oproti původním plánům se podle ministra podařilo proinvestovat o 40 miliard korun víc, místo původních 83 miliard se letos do oprav vloží 120 až 124 miliard korun. "I díky tomu jsme mohli na příští rok udělat rekordní rozpočet 128 miliard," řekl ministr. Stát byl během pandemie podle Havlíčka shovívavější vůči dodržování termínů, firmy ale bylo potřeba motivovat finančně, za práci se tak zaplatilo víc.

"Harmonogram, jak jsme ho nastavili, pokračuje. Ke zpožděním prakticky nedošlo," řekl Mátl. Plánované opravy v příštím roce může podle něj ohrozit pouze případné zhoršování epidemické situace, stavařsky prý firmy nemá co překvapit.

V roce 2022 má začít oprava mostu Šmejkalka, která opět omezí provoz na dálnici. Podle Mátla ale půjde již jen o malé dopravní omezení v délce zhruba 800 metrů. V letošním roce byla podle Havlíčka kvůli pracím omezena téměř polovina dálnice mezi Prahou a Brnem.

Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější komunikací na celé dálniční síti. U Prahy po ní projede podle údajů ŘSD za 24 hodin téměř 100 tisíc vozidel, u Brna 70 tisíc vozidel a na Vysočině kolem 35 tisíc vozidel.

Na dálnici D1 na Brněnsku jsou zprovozněné dva nové mosty

Stavební firma Metrostav dnes zprovoznila dva nové nadjezdy na modernizovaném úseku dálnice D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na Brněnsku. Mosty nahradily staré, které spolu s třemi dalšími stavbaři na jaře zbořili. O víkendu naváže na zprovoznění nadjezdů demontáž provizorního mezi Domašovem a Javůrkem, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha. Kvůli tomu bude úsek v okolí Domašova a Javůrku v obou směrech od sobotních 18:00 do nedělních 8:00 zavřený.

Před a po uzavírce bude navíc provoz obousměrně zúžen do jednoho pruhu po dobu šesti hodin. "Termín demontáže jsme zvolili s ohledem na předpokládaný mírnější víkendový provoz. Zároveň chceme využít celkové uzavírky k montáži prefabrikovaných nosníků na jednom z dalších nadjezdů," uvedl vedoucí projektu Jiří Zapadlo.

Důl ČSA.
Útlum těžby uhlí u Horního Jiřetína: Lom ČSA zruší stovky pracovních míst

Metrostav chce do konce roku stihnout ještě přípravné práce na budování dvou nadchodů pro zvěř. Oprava více než desetikilometrového úseku má být hotová příští rok. Náklady přesahují 1,7 miliardy korun. Nové mostní konstrukce jsou dimenzovány tak, aby umožnily případné rozšíření dálnice o další jízdní pruh v každém směru.

Dělníci na přelomu dubna a května při dvou víkendových nočních uzavírkách snesli k zemi pět mostů. "Dva nové nadjezdy jsme stihli postavit za necelých sedm měsíců. Všechny jsou dvoupolové, mají prefabrikované nosníky a monolitickou nosnou konstrukci. Zbylé tři dokončíme v příštím roce," řekl Zapadlo.