Chlad a vítr, které jsou v zimě takřka na denním pořádku, mohou způsobit nepříjemné slzení či naopak vysoušení, pálení či zarudnutí očí. Dostat se do nich může prach, což někdy vyústí i v záněty spojivek a rohovky.

Podle odborníků je dobré vypomoci si očními kapkami, kupříkladu těmi, které obsahují světlík lékařský.

„Při podráždění oka je aplikujte třikrát až čtyřikrát denně a nechte oko zklidnit. Pokud kapky nepomohou nebo se bolest očí zhorší, určitě navštivte očního lékaře,“ poradila lékařka Lucie Frantlová z Očního centra Praha.

Čas u mobilů a tabletů si vybírá svou daň. Čím dál víc dětí vidí špatně na dálku:

Paní Janě se zrak zhoršoval od dětství až k současným 11 dioptriím na dálku. Proto pravidelně nechává kontrolovat oči svého syna Matěje.
České děti čelí epidemii krátkozrakosti. Záchranou jsou speciální brýlové čočky

Očím neprospívají ani přechody z mrazu do přetopených místností, kde je suchý vzduch. Mohou se vysoušet, řezat či naopak reflexivně slzet. „Ideální je častěji používat takzvané umělé slzy – kapky, které pomáhají zvlhčovat povrch oka, čímž posilují přirozený slzný film v oku,“ podotkla lékařka. Zvlášť na horách je podle ní kvůli UV paprskům dobré chránit oči slunečními brýlemi.

Nesprávné brýle

V zimě, kdy oči zakouší náročné podmínky, se mohou zřetelně projevit neblahé statistiky vyplývající z měření oční optiky Fokus. Tedy to, že více než třetina lidí buď nosí nesprávné dioptrické brýle nebo je nenosí vůbec.

Oční specialisté navíc každoročně u více než poloviny Čechů diagnostikují krátkozrakost, kdy člověk špatně vidí na dálku, dalekozrakost, kdy má naopak problémy s viděním na blízko, či astigmatismus, při níž je deformováno zakřivení rohovky, ojediněle čočky. „Člověk se ale nemusí trápit celý život tím, že vidí rozmazaně. Stačí absolvovat vyšetření zraku alespoň jednou ročně,“ podotkl odborný garant a optometrista zmíněné optiky Martin Slaný.

Rozdíl, jak vidí řidič bez oční vady (vlevo) a s neřešenou krátkozrakostí.Rozdíl, jak vidí řidič bez oční vady (vlevo) a s neřešenou krátkozrakostíZdroj: se svolením NeoVize Praha

Zmíněných očních vad se lze zbavit laserovou operací, kterou lékaři provádějí ambulantně. „Nejrychlejší laser na světě, který máme k dispozici, působí na oko jen deset vteřin. Povrch oka zůstává neporušený,“ popsala primářka Oční kliniky NeoVize Praha Lucie Valešová.

Oční lékařství je jedním z nejdynamičtějších oborů medicíny:

Lékaři při implantaci nitrooční fakické čočky ICL EVO Viva
Rozmach očního lékařství. Odborníci už umí operovat i zelený zákal

Jedná se o speciální femtosekundový laser s kratinkými impulsy v délce jedné bilardiny vteřiny. „Po zákroku si pacient může číst, sledovat televizi a od druhého dne si naplno užívat života,“ přiblížila Valešová. Operativně je třeba řešit i šedý zákal.

Prohlídky řidičů

Pozor si musí dát i řidiči, neboť v zimě jsou kratší dny a mnohde nekvalitní osvětlení. U některých se při snížené viditelnosti může projevit právě zhoršování zraku. „To by mělo být vždy impulsem pro kontrolu u očního lékaře,“ doplnila Frantlová.

Profesionální řidiči, kteří absolvují pravidelné oční kontroly, mají mít vady zapsané i v řidičském průkazu. Naopak těm, již se řízením neživí, zákon povinnost absolvovat pravidelné oční prohlídky neukládá.

Zhoršené vidění za šera či potmě stojí na předních příčkách onemocnění, která ohrožují bezpečnost silničního provozu:

Kdo potmě někdy řídil auto, jistě dobře zná efekt oslnění oka světly protijedoucího vozidla.
Vidíte mizerně při řízení potmě? Na šeroslepost může pomoci jeden z vitamínů

Tím víc by o to měli dbát sami. „Na ostrém zraku často závisí, zda řidič správně a dostatečně rychle vyhodnotí situaci na silnici a včas zareaguje. Každý reaguje podle toho, jak vidí. Pokud překážku na cestě nevidí včas, zareaguje na ni pozdě,“ vysvětlila Valešová.

Neřešené oční vady mohou sehrát neblahou roli i v odhadu vzdáleností při předjíždění, sledování dopravních značek či parkování.