Pět zajímavostí o banánech, které jste netušili

Zdroj: Youtube

Banán obsahuje vitaminy skupiny B, vitaminy C a A, a také minerální látky jako jsou draslík, hořčík, vápník a fosfor. Podle zdravotního webu Medical News Today se v banánech nachází živiny, které pomáhají zlepšovat zdraví při řadě zdravotních problémů.

Kokosový olej se do kuchyně lidí, kteří bojují s vyšším cholesterolem, určitě nehodí.
Spaluje břišní tuk a pomáhá hubnout. Co opravdu dokáže olej z chlupatého ořechu?

Například studie, ve které lékaři zkoumali vliv konzumace ovoce na dětské astma, ve které lékaři zkoumali vliv konzumace ovoce na dětské astma naznačila, že konzumace banánů může u dětí s astmatem pomoci zabránit sípánínaznačila, že konzumace banánů může pomoci zabránit sípání u dětí s astmatem. Jedním z důvodů může být obsah antioxidantů a draslíku v banánech, je to ale třeba ještě dále zkoumat.

Prevence rakoviny i posila pro srdce

Laboratorní výzkumy ukázaly, že lektin, což je protein vyskytující se v banánech, může pomoci zabránit růstu leukemických buněk, způsobujících zhoubné onemocnění krve. Lektin totiž působí jako antioxidant a antioxidanty pomáhají tělu odstraňovat molekuly známé jako volné radikály. Pokud se nahromadí příliš mnoho volných radikálů, může dojít k poškození buněk, což může vést k rakovině.


Nahrává se anketa ...

Banány také obsahují vlákninu, draslík, folát (aktivní formu kyseliny listové, pozn. red.) a antioxidanty, jako je například vitamín C. To vše podporuje zdraví srdce. Samozřejmě platí, že lidé, kteří dodržují dietu s vysokým obsahem vlákniny, mají nižší riziko kardiovaskulárních onemocnění než lidé na dietě s nízkým obsahem vlákniny.

Recept na vylepšení trávení

Banány obsahují vodu a vlákninu, přičemž obojí podporuje zdravé trávení. Jeden střední banán poskytuje přibližně 10 % denní potřeby vlákniny. Banány jsou také leckdy doporučovány jako základ diety při léčbě průjmu.

V dietě, která má uklidnit rozbouřené střevo, se k banánům přidávají třeba rýže, jablečný protlak a toasty. Průjem může vést ke ztrátě vody a elektrolytů, jako je draslík. A právě banány mohou tyto živiny skvěle nahradit.

Riziko pro ledviny

Někteří lidé by si však měli dávat pozor, aby nejedli tohoto žlutého ovoce příliš mnoho. Důvodem je vyšší obsah draslíku. Jeho nadměrná konzumace může být škodlivá pro ty, jejichž ledviny nejsou plně funkční. Když ledviny nejsou schopny odstranit přebytečný draslík z krve, může to být dokonce i smrtelné.

Nejzdravější jsou brambory vařené a nepřemaštěné
Říká se jim citrony severu. Podporují imunitu a jsou zásadní pro dobré trávení

Také pacienti, kteří užívají beta-blokátory, by měli jíst potraviny s vysokým obsahem draslíku jen s mírou.

Jsou banány špatné při hubnutí?

Na banány koukají skrz prsty zastánci hubnutí. Mnohdy se zdůrazňuje, že jíst banány je stejné, jako jíst brambory. Po obou se prý zbytečně tloustne.

„Banány jsou zdrojem sacharidů; a to jak jednoduchých, což jsou cukry, tak i složených, tedy škrobů. Čím více je banán zralý, tím se zvyšuje množství cukrů a na úkor škrobů. Jakožto ovoce je banán také zdrojem vlákniny,“ říká nutriční specialistka Adéla Tichá.

Už konzumace 50 gramů uzenin denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 18 procent
Jeden karcinogen jíme mnozí denně. Jeho vyřazením se zlepší trávení a zhubneme

Zdrojem sacharidů a vlákniny jsou stejně tak banány i brambory. Zatracovat ale banány kvůli vyššímu obsahu sacharidů není dobré. „Sacharidy jsou velmi podstatné pro stravu člověka. Také v banánech i bramborách obsažené vitaminy a minerální látky je vhodné čerpat primárně ze stravy, nikoli z doplňků,“ obhajuje tyto potraviny odbornice Adéla Tichá.

Banány jsou oblíbené při sladkém pečení:

Umí banány zlepšit náladu?

Adéla Tichá, nutriční specialistka online supermarketu Košík.cz.Nutriční specialistka Adéla Tichá.Zdroj: Se svolením Kosik.czO banánech se často mluví jako o potravině dobré nálady. Oblíbené ovoce obsahuje kombinaci aminokyseliny L-tryptofan a vitaminu B6, které při společném působení napomáhají produkovat v lidském mozku serotonin, což je hormon pohody a štěstí. Obecně ale k produkci serotoninu přispívají například také všechny potraviny obsahující sacharidy jako rychlý zdroj energie.

„Efekt zlepšení nálady se odvíjí od více faktorů, jelikož je zcela individuální, jak bude tělo každého jednotlivého člověka zpracovávat sacharidy. K tomu, aby nám banány zvedly náladu, bychom jich opravdu museli sníst hodně. A ani tak nebude dobrá nálada stoprocentně zajištěna,“ upozorňuje nutriční terapeutka.

Banány podle Adély Tiché zároveň nejsou zázračnou, náladu zlepšující potravinou oproti jiným potravinám, které nabízejí rovněž sacharidy a L-tryptofan. Ten je obsažen třeba v kuřecím mase, kešu či v lososu.

Jak banány kupovat a správně skladovat?

Když občas člověk vidí v nabídce obchodníků úplně zelené banány, rozhodně si je nechce koupit a už vůbec jíst. Jak to však s těmi zelenými banány ve skutečnosti je?

„Platí všeobecná barevná stupnice banánů, a to v rozmezí 1 - zelené a tvrdé až po stupeň 7 - plně zralé s drobnými hnědými skvrnami na slupce. Kamenné prodejny při dodání na centrální sklad většinou vyžadují při příjezdu zralost 3 až 4, on-line obchody pak ještě o stupeň zralejší, protože banán jede už přímo k zákazníkům,“ vysvětluje Jaroslav Sklenský, specialista na ovoce a zeleninu z jednoho online supermarketů.

Pozitivní účinky má med především v tišení kašle při zánětu horních dýchacích cest.
Lék na nachlazení i lékaři uznávaný hojivý prostředek: Na 99 % ho máte ve spíži

Zelené banány mohou sice pro někoho působit nezrale, ale není to tak. Jsou jen chuťově o něco chudší než banány žluté, neboť obsahují vysoký podíl lehce stravitelného škrobu a méně cukrů. Zelený banán tak nepředstavuje žádné zdravotní riziko. Naopak je dietnější.

A jak banány správně uchovávat? Základním pravidlem je, že nepatří do lednice. „Při chlazení se u nich zastaví zrání a zešednou. Také platí, že by se neměly skladovat v bezprostřední blízkosti jablek. Ty totiž uvolňují plyn ethylen, díky jehož přítomnosti začnou banány rychle dozrávat,“ radí Jaroslav Sklenský.

Jak poznat zkažený banán?

  • Hnědé skvrny na slupce: V banánech s velkou zralostí, tedy hnědými skvrnami na slupce i s hnědou dužninou, se mění 80-90 % škrobu na volné cukry. Znamená to, že jsou chuťově velmi sladké a pro organismus absolutně nezávadné.
  • Komplet hnědá slupka: Pokud je banán stále pevný a bez plísně, tak ani kompletně hnědá slupka ničemu nevadí. Takový banán je zdravotně nezávadný a s jeho konzumací není žádný problém.
  • Zkažený banán: Může být klasicky plesnivý, nebo už v tekoucím stavu. Oba tyto případy jsou jednoduše rozpoznatelné.