Tou nejpodstatnější je znovuobnovení železniční dopravy na lokálních tratích mezi Dzbelem a Chornicemi na Svitavsku, mezi Holicemi a Borohrádkem a také časové prodloužení cesty mezi Hradcem Králové a Pardubicemi kvůli výstavbě druhé koleje. Několik spojů přibude i v Královéhradeckém kraji.

Rovněž rozsah autobusové dopravy zůstane takřka stejný jako doposud. Ruší se jen několik extrémně nevyužívaných spojů a upravily se časové polohy některých linek nebo jejich trasování kvůli lepší návaznosti na vlaky.

„Změny mají prospět lidem, kteří dojíždějí autobusy do práce nebo do škol. Šlo nám o zlepšení návaznosti autobusových spojů, a to včetně přípojů na vlaky," vzkázala lidem vedení obou východočeských hejtmanství.

Proti minulým letům budou dopravu v kraji více ovlivňovat železniční výluky související zejména se stavbou druhé koleje mezi Hradcem a Pardubicemi a přestavbou stanice Týniště nad Orlicí. Výluky budou i na tratích z Prahy do Hradce, z Týniště do Broumova, z Hradce do Trutnova a Staré Paky a z Trutnova do Teplic nad Metují.

Naproti tomu práce na železničním koridoru v Ústí nad Orlicí ještě budou pokračovat, ale nebudou mít velký vliv na osobní dopravu. Zhruba od poloviny listopadu zde slouží cestujícím nová výpravní budova. Pokračují práce i na koridoru v Praze–Běchovicích.

„Větší změny jízdního řádu s možností zrychlení dopravy se proto dají očekávat až v roce 2016," uvedl mluvčí Českých drah Petr Pošta.

Kupředu zpět, prosazuje železničář Dušek

Pardubický kraj – Zatímco dopravní experti prosazují redukci lokálních tratí a jejich náhradu za autobusy, pardubické hejtmanství jde v osobě bývalého železničářského bosse a nynějšího krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška cestou přesně opačnou.

Autobusy jsou oproti poloprázdným motorákům podle Duška nevýhodné a obnovuje proto lokálky, které byly v minulých letech zrušeny. Rovněž se odklání od páteřního systému spěšných vlaků na regionálních tratích. Co na tom, že budou jezdit pomaleji. Podstatnější pro Duška je, že zastavují všude.

Od neděle tak začnou čtyři páry vlaků každý všední den jezdit například mezi Dzbelem a Chornicemi na Svitavsku. Autobusy tady budou naopak zrušeny. Už od září Dušek obnovil provoz na předcházejícím úseku trati z Moravské Třebové do Chornic.

„Železniční spojení zde bylo zrušeno při neúspěšné optimalizaci jízdních řádů společností Oredo. Ta je nahradila autobusy, jež zatěžují silnice, nedostatečně," prohlásil Dušek. A dodal, že časem zde počet vlaků ještě navýší.

Dokonce i moravskotřebovský místostarosta Pavel Brettschneider však o smyslu chornické lokálky pochybuje. „Je to fajn, ale jestli se vlaky vyplatí, to je druhá věc. Třeba bude provoz zase ukončen. Myslím si, že autobusy stačily," řekl už před časem Brettschneider.

Ale Dušek si v případě nevyužívaných lokálek trvá na svém. „Není pravdou, že autobusová přeprava je třikrát levnější než železniční. Kde máte započítané opravy silnic a další negativní důsledky autobusů?" tvrdí.

A chce postupně obnovovat provoz na dalších tratích. Třeba mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem, kde v motorácích často cestoval jeden jediný pasažér.

Ostatně, provoz mezi Holicemi a Borohrádkem zítra obnovuje navzdory Královéhradeckému kraji, v němž Borohrádek už leží. Tamní hejtmanství na zdejší spoje nedá ani korunu. Prosazuje tu totiž jen autobusovou dopravu.

Největší změny v jízdních řádech

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ

VLAKY:

• Zaveden nový vlak, který vyjíždí v 21:00 z Doudleb nad Orlicí a přijíždí v 21:35 do Rokytnice v O. h. Po cestě má přípoje od Hradce Králové i Letohradu.

• U dvou vlaků z Rokytnice končí 20minutové čekání ve Vamberku. Spoje budou nově odjíždět z Rokytnice o 9 minut později (v 13:09 a 17:09) a cestující budou čekat v Doudlebách n. O.

• U víkendových spojů z Doudleb nad Orlicí v 9:54 a z Rokytnice v Orlických horách v 17:29 bude zkrácena přestupní doba od/na spěšné vlaky směr Hradec Králové na 4 minuty.

• Na trati 031 v úseku Hradec Králové – Pardubice kvůli probíhajícím pracím na výstavbě druhé koleje v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem dochází k prodloužení jízdních dob. Dnes jezdí nejrychlejší vlaky 21 minut, nově to bude 22 minut, některým osobním vlakům ale potrvá cesta i 33 minut.

• Na trati 040 v úseku Stará Paka – Nová Paka bude obnoven dříve zrušený spoj s odjezdem z Nové Paky v 6:54, který pojede směrem do Semil a Liberce.

AUTOBUSY

• Změny jsou spíše kosmetické, větších úprav doznají hlavně linky Jičín – Lomnice n. P., Semily – Hradec Králové a Liberec – Jičín.

• Přibyly některé spoje a u některých bylo vyhověno požadavkům na časové posuny, hlavně podle pracovních směn či školního vyučování. Byla také zlepšena návaznost na vlaky. Zrušeno bylo jen několik extrémně nevyužívaných autobusových spojů.

PARDUBICKÝ KRAJ

VLAKY:

• Cestující se po třech letech dočkají návratu osobních vlaků na trať mezi Chornicemi a Dzbelem na Svitavsku. V pracovní dny pojedou z Moravské Třebové přes Chornice čtyři páry osobní vlaků. Časem by podle plánu hejtmanství měly přibýt další.

• Vlaky začnou opět jezdit také na trati Holice – Borohrádek a zpět. Budou tady jezdit v pracovní dny čtyři páry osobních vlaků.

• Na trati 031 v úseku Hradec Králové – Pardubice kvůli probíhajícím pracím na výstavbě druhé koleje v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem dochází k prodloužení jízdních dob. Dnes jezdí nejrychlejší vlaky 21 minut, nově to bude 22 minut, některým osobním vlakům ale potrvá cesta i 33 minut

• Novinka čeká cestující na trati Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče, a to v podobě nového vozidla řady 840 od výrobce Stadler, které má vyšší výkon.

AUTOBUSY

• Změny jsou spíše kosmetické, ruší se málo využívané spoje, jejich části a zajížďky a vznikají některá nová spojení podle požadavků obcí.

• Nový večerní spoj z Pardubic do Hrochova Týnce a Chrasti, lepší dopolední spojení Poličky a Hlinska.

• Hodinový časový posun linky Hlinsko – Skuteč a změny časových poloh linky Letohrad – Ústí n. O.

• Rozšíření spojení z Pardubic do Heřmanova Městce, resp. Třemošnice, změny i o víkendech.

• Zlepšení přestupních návazností v Holicích a kvůli vlakům také ve Svitavách.