Ani dvě petice s více než 43 tisíci podpisy rodičů a učitelů, kteří nesouhlasí s rušením základních škol praktických a zařazením jejích žáků do běžných tříd základních škol, neodradily ministerstvo školství od záměru zcela zrušit praktické školy.
Ty navštěvují kromě dětí s mentálním postižením   i romští žáci, kteří nemají předpoklady pro zvládnutí běžné školy kvůli špatnému rodinnému prostředí a tím i svému sociálnímu znevýhodnění.

Podle Strategie boje proti sociálnímu vyloučení a ve spolupráci s úřadem ombudsmana pracuje ministerstvo školství  na tom, aby se zejména  romští žáci zařadili do běžných škol, kde mají být vy᠆učováni podle individuálních vzdělávacích plánů, pokud učivo nezvládnou.

Žádná diskuse

Ministerstvo nevede žádnou opravdovou diskusi s odborníky z praxe, a pokud svolá veřejnou debatu, pozve na ni především inkluzi (začleňování) nakloněné řečníky.
Výhrady odborníků z praxe nechtějí úředníci ani politici slyšet. Přestože zejména pan ministr školství i pan premiér dlouho tvrdili, že praktické školy  rušit nebudou, v současné době už se tím ministerští úředníci netají.

Na konferenci Rovné podmínky ve vzdělávání 20. září v Praze bylo začleňování opakovaně zdůrazňováno jako jedna z priorit ministerstva školství. A cíl zrušit praktické školy zde byl  jasně vysloven. Nejpozději od roku 2017/2018 už nebudou smět přijímat žáky.
Základní školy čekají velké problémy. Pokud jsou ve třídě žáci ze sociálně znevýhodněného prostředí, kteří nemají žádné společenské návyky ani předpoklady pro zvládnutí učiva v běžné škole, ohrožují vzdělávání dětí ostatních.  Na jedné straně  ministerstvo tvrdí, že je nutné zvýšit úroveň vzdělání našich žáků a podporuje testování žáků v 5. a 9. třídách, na straně druhé považuje slučování žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí za jednu ze svých priorit. Stále se ohání velkým počtem romských žáků v základních školách praktických, kteří prý jsou v nich znevýhodněni, a proto pak nemohou najít práci.

Slučování do běžných základních škol má zvýšit uplatnitelnost Romů na trhu práce. Ministerstvo nemá peníze na ranou péči v romských rodinách, aby děti byly připraveny na pobyt v mateřské škole a v základní škole, ale problémové žáky přesune do běžných tříd, kde si s nimi mají učitelé poradit.
Žáci, kteří nejsou ve škole úspěšní a pocházejí z problémového prostředí, jsou často agresivní, šikanují ostatní děti a znemožňují normální práci ve třídě. Právě díky praktickým školám se u nás podařilo téměř vymýtit negramotnost a dát Romům alespoň základní vzdělání. Což v mnoha jiných evropských zemích nemají.

Rodičů se neptají

Jestliže se skutečně podaří ministerstvu školství základní školy praktické  zrušit, ohrozí tím i vzdělávání dětí z většinové společnosti.
A také vzdělávání dětí s postižením, které běžnou základní školu nezvládnou a necítí se kvůli svému hendikepu v běžné základní škole dobře. Třeba proto, že je na ně výuka moc rychlá a jsou tak dlouhodobě neúspěšné.

Sami  rodiče dětí s postižením žádají, aby základní školy praktické zůstaly pro jejich děti zachovány.
Ovšem ani jejich hlas nikdo neposlouchá, protože aktivisté bez jakékoliv odborné praxe rozhodli, že Romy je třeba pozitivně diskriminovat bez ohledu na následky, jaké to na vzdělanost české společnosti bude mít. Jana Smetanová,ředitelka Základní školy, Prodloužená 283, Pardubice