VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Záchranář: Večer to bylo na panáka, ale nedařilo se mi ani usnout

Pardubický kraj, Horní Ředice /ROZHOVOR/ - Nehoda autobusu pohledem záchránáře pardubické záchranky Michala Maška. Z místa řídil odsun šedesáti raněných.

9.11.2018
SDÍLEJ:

Michal Mašek na místě nehody. Právě on měl za záchrannou službu na starost organizaci ošetření a přesun šedesáti lidí, kteří cestovali v havarovaném autobuse.Foto: @SejkPcePhoto/Jiří Sejkora

Ten den měl Michal Mašek za sebou pět běžných výjezdů. Pak ale po třetí hodině přišla zpráva, při které se každý záchranář v duchu lekne. Nehoda autobusu, desítky zraněných. Začal tím kolotoč událostí, který se začal otáčet kolem něho. "Naše první informace byla: autobus mimo vozovku a je v tom padesát zraněných. Cestou jsme vlastně nečekali nic, spíš jsme přemýšleli nad tím, jak to celé zorganizovat," vzpomíná Michal Mašek.

Nehoda linkového autobusu u Horních Ředic prověřila záchranáře opravdu důkladně. Tohle nebylo cvičení, bylo to doopravdy. A Michal Mašek na místě nehody řídil třídění a odsun všech zraněných. 

To, co záchranka u nehody s velkým počtem zraněných dělá, se vymyká obvyklému scénáři. Nejprve je důležité udělat mezi zraněnými "pořádek" a tomu celému musí někdo velet. Proč právě ty?
Hromadná nehoda ruší obvyklé postupy. První z nás na místě se automaticky stává velitelem a místo o zraněné se stará o organizaci. Posádku z Holic, která tam byla první, jsem ale hned po příjezdu střídal. U záchranky pracuji jako školitel a tohle je jedna z věcí, která je přímo moje parketa.

Proč pacienty nejprve "jen" třídíte? Z laického pohledu to vypadá jako zdržování.
V tu chvíli je pro nás důležitý kvalitní systém, a aby ho všichni naši lidé znali. Musíme se v hlavě přeprogramovat na to, že priorita není jednotlivý pacient, ale všichni zranění. Proto je první krok jen roztřídění, až z toho vyjdou priority. Hodně přecházíme k těm organizačním věcem a péči o pacienty necháváme až na později. Zní to zvláštně, ale v konečném důsledku to znamená, že pomoc dostanou nejdříve ti nejhůře postižení.

Na hlavu řídícího záchranáře přitom padne u takhle velké nehody doslova balík věcí…
Na začátku je to hodně o komunikaci s operačním střediskem, domluvit se s velitelem hasičů o bezpečnosti prostředí, jak to bude se zraněnými, nezraněnými, jakými způsoby budeme komunikovat a především – jak se domluví nemocnice. I šedesát lehce zraněných poslaných do jedné nemocnice je špatně. Nesmíme tu mimořádnou událost pouze přesunout z místa nehody do nemocnice. A ani nemůžeme všechny posádky hnát jen tam, aby pak kvůli zlomené noze u mimořádné události, nezemřel někdo v jiné části kraje na infarkt jen proto, že už nezbyla žádná posádka k výjezdu.

Jsi školitel záchranné služby. Dá se na takovou situaci ale připravit?
To nejde nikdy, teď to vím. Pomůže nám s postupy, odhalováním chyb, ale na ten kolotoč, kdy musíte na místě myslet doslova na všechno a přizpůsobit postupy prostředí a situaci, na ten ne. Já upřímně jsem rád, že jsem tam měl kolegy, kteří se snažili a udělali, co měli.

Vážná nehoda na Holicku. Autobusu s asi padesáti lidmi za jízdy zřejmě praskla pneumatika a převrátil se do pole.

Nehodu autobusu se záchranářům podařilo vyřešit za hodinu a tři čtvrtě. Je to hodně? Je to málo?
To u takové nehody je nadstandardní čas. Pro pacienty v zeleném (nejméně závažném pásmu) máme na odsun z místa až několik hodin. V tomhle případě jsem pro jistotu požádal jak o nouzový kontejner a stan záchranné služby, tak o evakuační autobus hasičů. Ve finále jsme ale využili jen autobus, protože většina lidí byla zraněna jen lehce nebo spíš vůbec. V autobusu jsme je měli pohromadě na jednom místě a v pohodlí. Těch deset zraněných se nám podařilo rozdělit do nemocnic ještě před příjezdem záchranářského stanu.

Už na místě nehody se říkalo, že u téhle nehody se štěstí hodně přičinilo.
V podstatě ano – dva dny předtím jsme měli cvičení v Hřebči, které bylo dějově téměř totožné a jeho rozbor už jsme si stihli provést. Další věc byla, že ten sráz nebyl větší a autobus jen lehnul, než aby se přetočil přes střechu. Být tam betonový mostek nebo strom, zase by to vypadalo jinak. Také mohla prasknout levá pneumatika a ten autobus mohl v protisměru čelně trefit náklaďák. Velká klika byla i to, že se to stalo ve dne, bylo sucho a kolem rovná pole, která se dala využít. A navíc – většina cestujících byli mladí lidé, studenti, kteří ten pád přestáli relativně dobře.

A jaký byl tvůj osobní pocit, když to celé skončilo? Bylo to na panáka?
Jo, večer to bylo na panáka, ale ani jsem ho nezvládl. Místo toho jsem chtěl spát a ani to mi nešlo, protože jsem na to musel myslet a přehrávat si to pořád dokola. Byl to psychický nápor. Těch informací přese mě teklo strašlivě moc. K tomu komunikace na všechny strany i to, že celou komunikaci musíte přenastavit z obvyklé kolegiální na velitelskou rozkazovací, ani to nebylo jednoduché,“ uzavírá Mašek.

Autor: Jiří Sejkora

9.11.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 21 000 Kč Obsluha strojů na balení, plnění a etiketování Pracovník/nice na balícím stroji. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 21000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Živnostenská č.p. 858, 561 51 Letohrad, POŽADUJEME:, - vysoké pracovní nasazení, odpovědnost, samostatnost, spolehlivost, komunikativnost, flexibilitu, pozitivní přístup k práci, - práci s fyzickou zátěží a v kolektivu, NABÍZÍME:, - Stravenky za každou odpracovanou směnu, - Příspěvek na dopravu, - Čtvrtletní odměna za odpracovaný fond, - Příspěvek na penzijní fond, - perspektivní a stabilní zaměstnání v potravinářské společnosti zabývající se výrobou baget, sendvičů a hotových jídel (BAPA s.r.o. je dceřinou společností holdingu Hamé, s.r.o.), - možnost pracovního růstu, - nástup dle dohody , Své životopisy zasílejte na personalni@bapa.cz s uvedením v předmětu "Pracovník na balícím stroji".. Pracoviště: Bapa s.r.o., Živnostenská, č.p. 858, 561 51 Letohrad. Informace: Magdaléna Foglová, +420 465 620 015. Výroba - Výroba Obsluha strojů 20 000 Kč Obsluha pil a jiných zařízení na prvotní zpracování dřeva DĚLNÍK/NICE DŘEVOVÝROBY. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Přijmeme pracovníka/nici do jednosměnného provozu dřevovýroby, MÍSTO VÝKONU: Helvíkovice, NÁSTUP MOŽNÝ IHNED , MZDA: nástupní mzda 20 000 Kč , POŽADUJEME:, - vyučení v oboru není podmínkou - zaškolíme, - řidičský průkaz sk. C, - manuální zručnost, fyzickou zdatnost, KONTAKT: telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Pavel kábrt, provozovna helvíkovice, 564 01 Žamberk. Informace: Pavel Kábrt, +420 603 281 958. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 20 000 Kč Řidiči nákladních automobilů (kromě tahačů) ŘIDIČ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU "C", PROFESNÍ PRŮKAZ. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Jsme výrobní firma a dodáváme plastové výrobky nejen do automobilového průmyslu až po finální montáž a to vše se 70% zaměstnanců se zdravotním omezením, MÍSTO VÝKONU PRÁCE: Rybník č.p. 242, 560 02 Česká Třebová 2, NÁSTUP MOŽNÝ IHNED, NÁPLŇ PRÁCE: řízení nákladního automobilu nakládka a vykládka dílů u zákazníka, POŽADUJEME:, - řidičský průkaz - řízení nákladních automobilů sk. C, - profesní průkaz řidiče, - loajální a zodpovědný přístup, VÝHODOU: zdravotní omezení, NABÍZÍME: , - mzdové ohodnocení odpovídající osobním výsledkům, - příspěvek na obědy, - výhodné telefonní tarify, - podíl na zisku společnosti, - možnost spolurozhodovat, - pravidelné firemní akce, - společný nákup zdravých potravin, KONTAKT: paní Slezáková, telefonicky (7 - 14 hodin), e-mailem nebo osobně po předchozí tel. domluvě (Rybník 91). Pracoviště: Solea cz výrobní družstvo, 560 02 Česká Třebová 2. Informace: Jana Slezáková, +420 777 123 028. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 83 Kč Prodavači v prodejnách PRODAVAČ/KA - BRIGÁDA. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Turnusové služby, úvazek: . Mzda min. 83 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: NÁSTUP MOŽNÝ IHNED, Místo výkonu práce: SUPER ZOO, J. Pácla č.p. 695, Parník, 560 02 Česká Třebová 2, Náplň práce:, - Obsluha a poskytování odborných rad zákazníkům, - Doplňování zboží a péče o vzhled prodejny + nabízená zvířata, - Práce za pokladnou, DPP do konce roku + možné prodloužení, KONTAKT: E-MAILEM ZASLAT ŽIVOTOPIS. Pracoviště: Super pet , a.s. - super zoo česká třebová, J. Pácla, č.p. 695, 560 02 Česká Třebová 2. Informace: Jiřina Plačková, .

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš.

Starostové odpovídají na otázku, zda má premiér odstoupit

Nemocnému Davídkovi už předali šedesát tisíc.

Nemocnému Davídkovi už předali šedesát tisíc

Miminka najdete v Deníku už dnes

Orlickoústecko - Vzhledem k sobotnímu státnímu svátku přinášíme oblíbenou rubriku miminek narozených v ústeckoorlické porodnici už v pátečním vydání Orlického deníku (na webu tradičně v sobotu ráno).

Prodloužené derby rozjásalo hokejisty Slovanu

Pardubický kraj - Okresní derby nejvíce lákalo fanoušky v dalším pokračování krajské hokejové ligy. Dramatičností zápasu určitě nebyli zklamáni.

Bleskurychle rozhádaný Krumlov a vtip, který se stal skutečností: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 14. a 15. listopadu 2018.

Letecká nehoda: zásah, záchrana i počítání mrtvých

Pardubice - Záchranáři v Pardubickém kraji prošli další zkouškou: zvládnout leteckou nehodu.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT