"V otázce lokality Červeňák panuje shoda – až na silniční propojku," konstatoval po úterním jednání primátor Pardubic Martin Charvát. Pardubice by chtěly získat tento kus přírodního území podél Chrudimky. Vedení města v úterý odeslalo vlastníku, tedy ministerstv obrany, žádost o převod do majetku města. Názory na využití lokality se liší jen u jedné věci. Silniční propojky, kterou vedení města plánuje vést přes bývalý vojenský most.

Opozici na plánované silniční propojce vadí, že některým ulicím sice nepatrně dopravně odlehčí, jiné naopak výrazně zatíží. Vyplývá to z dopravně-technické studie. „Podle dopravního modelu by měla propojka snížit o tři až osm procent dopravu v některých ulicích v centru, jako je třeba Karla IV. nebo náměstí Republiky. U jiných ulic, jako jsou Kyjevská nebo Demokratické mládeže, ovšem dopravní zatížení vzroste až o 40 procent. Přitom Kyjevská patří k nejzatíženějším silnicím ve městě,“ uvedl zastupitel za ODS a šéf kontrolního výboru Karel Haas.

Politici radniční koalici vyčítají rovněž to, že se neřídí názory odborníků. „Odbor hlavního architekta byl na veřejném projednávání nucen přiznat, že se bude realizovat něco, co vzešlo nikoliv z odborného, ale z politického rozhodnutí. Popírá to původní prohlášení koalice, jak se snaží do všeho vnášet odborný pohled,“ dodal Haas.

Problémem může být i to, že propojka bude v místě stávajícího mostu jednosměrná. Víc pruhů se totiž na most nevejde. "Za propojkou si stojím," sdělil primátor. "Devatenácté změny územního plánu nám umožní požádat o územní řízení. Primárně jde o využití mostu. Kyvadlová doprava by měla umožňovat regulaci dopravy v případě zavření anenského podjezdu nebo mostu na Kyjevské. Připravuje se nový inteligentní dopravní systém, který má možnost řídit všechny semafory včetně těchto podle aktuální dopravní zátěže," uvedl Martin Charvát.

“Budeme i nadále upozorňovat na to, že podstatnou část tohoto cenného území, které by mohlo sloužit lidem k rekreaci, chce současné vedení města v podstatě odepsat výstavbou dvou silnic vedle sebe. Pardubičtí politici by místo vyhazování desítek miliónů za výstavbu zbytečné a nic neřešící propojky měli důrazně podporovat výstavbu jihovýchodního obchvatu, který je už vyprojektován, a kde se tedy může zahájit územní řízení. Příprava obchvatu je tedy výrazně dále než příprava primátorem propagované „dočasné propojky“, která není ani v územním plánu a dopravě v Pardubicích by stejně neulevila. Navíc by obchvat měl stavět stát, což by městu ušetřilo stamilióny,” oponuje Miroslav Seiner, člen spolku Chráníme stromy.

Dál ale už panuje shoda. Bývalý vojenský prostor by měl sloužit jako odpočinková zóna. To je ostatně i podmínka převodu od armády.

"Poté, co pozemky získáme, by měla vzniknout studie, která by situaci řešila podobně jako s pravým břehem Labe. Mlatové cesty, přístupy k vodě, rekreační a klidové plochy, drobné odpočinkové plochy s malým zázemím typu lavička. Nebude tam moci vzniknout žádná stavba pevně spjatá se zemí. Nic v úrovni Tyršových sadů nebo parku Na Špici," popsal budoucí využití území primátor.