Opakuje se tak zhruba tři roky stará situace, kdy zase hejtmanství bojovalo s národním dopravcem o zastavování dálkových vlaků v České Třebové.

„Již dávno jsme vzdali boj s několika úředníky Ministerstva dopravy ČR, jejichž pozice je natolik silná, že regiony nemají de facto možnost mluvit do změn v jízdních řádech. Bohužel se setkáváme s tím, že tito úředníci, kteří změny připravují od stolu a vycházejí z určitých modelů, vůbec dané regiony nevnímají. Tímto záměrem bohužel obnovujeme debatu o zastavování vlaků vyšší kvality v jednotlivých železničních uzlech v našem kraji,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Spor o jízdní řády

Pro hejtmana nejsou spory o jízdní řády ničím novým. Současná situace se týká pouze jednoho páru spojů, který by navíc jezdil jen v ty nejvytíženější dny.

Martin Charvát
Kdo stane v čele krajského města?

V minulosti ale musel kraj řešit problém s nezastavováním desítek dálkových spojů v České Třebové.

„V případě Pardubic se hovoří o několika spojích, ale tyto výjimky se nesmí stát pravidlem. Vůbec nerozumím tomu, proč by vlak vyšší kvality neměl zastavit ve městě, které má devadesát tisíc obyvatel a společně s Hradcem Králové se jedná o velkou spádovou oblast. Proti tomu má zastavit v Zábřehu na Moravě, který nemá ani patnáct tisíc obyvatel,“ podotkl Netolický s tím, že návrh vnímá jako nelogický výstřelek.

Hejtman na toto téma v nejbližší době bude jednat nejen s regionálním zástupcem Českých drah, ale také se členy představenstva. „Pokud se České dráhy tváří jako dopravce, který nabízí nejlepší podmínky v rámci zajištění obslužnosti regionu, tak považuji za logické, aby byla zajištěna i vnitrostátní a mezinárodní doprava, i když kraj není v pozici objednatele,“ dodal hejtman.

Nový terminál

Debaty o zastavování dálkových vlaků v České Třebové se vedly od roku 2010. Hejtmanství tehdy argumentovalo tím, že jízdní doba mezinárodních vlaků zůstává při zastavení v České Třebové stejná, jako když vlaky městem pouze projedou. Navíc byl ve městě v té době otevřen nový dopravní terminál za 330 milionů korun, který měl umožnit obyvatelům regionu pohodlné přestupy z vlakové na autobusovou dopravu.

„Ruší něco, co doteď fungovalo. Ekonomická stránka byla v pořádku, nebyly to vlaky, do kterých by zde nikdo nenastupoval nebo jen pár lidí,“ zlobil se tehdy starosta České Třebové Jaroslav Zedník, kterému přišly desítky mailů od lidí, kterých se změny dotkly a zkomplikovaly jim třeba cestu do práce.

V prosinci roku 2016 kraj dosáhl alespoň toho, že v Ústí nad Orlicí a České Třebové začaly zastavovat dva exponované ranní rychlíkové spoje z Brna a dva odpolední spoje směrem z Prahy.

Osudné místo v Rybitví. 12. srpna 1994 zde cestou k požáru zahynuli hasiči František Kvapil a Milan Macháček.
Jeli zachraňovat životy, místo toho dva své ztratili

Nový spoj ČD
Jízdní řád nového spoje vůbec nepočítá s tím, že by vlak zastavoval v Pardubicích. Šlo by po dlouhé době o jediný vlak, který by město s nejlepším spojením s Prahou a Moravou projel.

První zastávku ve směru z Prahy má až v Zábřehu na Moravě, pak ještě v Olomouci. V Zábřehu dosud pendolino nestavělo. Skončilo v roce 2011. O rok později České dráhy odstartovaly projekt D1 Express mezi Prahou a Brnem, který rovněž v Pardubicích nezastavoval. Skončil v roce 2013.   (js)