Rok 2009 byl bouřlivý, v říjnu zemědělci demonstrovali znovu. V Ústí nad Orlicí na protest proti nerovným podmínkám v Evropské unii teklo po ulici mléko a kutálely se brambory.

Jediní v EU?

Současným problémem číslo jedna je takzvaná zelená nafta, respektive vládou navrhované zrušení vratky spotřební daně ve výši 60 procent od roku 2013. „Jsme jediní, s výjimku Slovenska, kde se má zelená nafta zrušit. Je to poslední kapka ve snižování dotací, které už probíhá a které se na nás připravuje. Tyto kroky nás zahání v konkurenci s ostatními evropskými státy do kouta. Pokud se to prosadí, nemůžeme se divit, že budeme mít krajinu zanedbanou a potraviny cizí," varuje předseda okresní Agrární komory Leoš Říha. Václav Koblížek ho doplňuje: „Pokud neuspějeme, může to mít dopad na všechny občany, protože dojde ke zdražení potravin a nekontrolovanému dovozu." Jak zemědělci uvádějí, za litr nafty budou platit o pět až jedenáct korun víc než jejich hlavní konkurenti: farmáři z Německa, Polska a Rakouska.
Příští středu má od 9 do 11 hodin dvě stě úseků silnic blokovat až 1500 zemědělských vozidel.
„Budeme protestovat na Žambersku a Vysokomýtsku, na silnicích číslo 11 a 35. Blokáda bude spočívat v pomalém pojezdu zemědělské techniky, nebude to blokáda v pravém slova smyslu," informoval Orlický deník Leoš Říha s tím, že se počítá s patnácti kusy techniky na každý úsek.
Kdo bude v den blokády projíždět napříč okresy po frekventované „pětatřicítce", měl by počítat s tím, že se se zemědělci může setkat znovu, budou protestovat i na Svitavsku. Také proto má blokáda už nyní své kritiky. „Pokud mají dost času a nafty na pomalé projíždění, tak žádné dotace nepotřebují," domnívá se čtenář na webu Deníku. A další ho podobně ostře doplňuje: „Mazejte do chléva a dělejte, místo škemrání o dotace. Kam jste dali loňskou nadúrodu? Vloni jste měli o 18 procent větší výnos obilovin. Z toho hravě zaplatíte naftu."
A co si o plánované blokádě a jejích důvodech myslíte vy? Diskutujte!