Obyvatelé Lázní Bohdaneč a obcí Bukovka, Rohovládova Bělá, Voleč a Chýšť čekali několik měsíců na dokončení studie, která slibovala zklidnění dopravy na silnici I/36 na trase Pardubice – Chýšť. Studie i doporučené úpravy jsou již téměř půl roku na světě, ale na frekventovaném tahu se nic nezměnilo.

Hluk a otřesy z kamionové dopravy jsou stále stejné. Přitom nedaleko vede dálnice D11. Dopravci ale šetří pohonné hmoty, protože cesta po silnici první třídy je kratší, a hlavně šetří výdaje za mýtné.

Nejrychlejší řešení

Nejrychlejší a nejlevnější řešení, a to umístění dopravní značky, která by omezila provoz kamionů na zmiňované trase Pardubice – Chýšť a těžkou nákladní dopravu dostala na dálnici, kam patří, prý není reálné. „Úřady tvrdí, že provoz na silnici první třídy nelze regulovat. Myslím, že je třeba změnit zákon o pozemních komunikacích, aby stát sám sobě nezakazoval regulovat dopravu, čímž se jen připravuje o mýtné a rostou mu náklady na opravy silnic," uvedl starosta Rohovládovy Bělé Václav Fišer.

Obyvatel obce a její bývalý starosta Petr Černý se pozastavil nad tím, že jinde v okolí k podobnému omezení dopravy dochází. „Po zprovoznění dálnice D11 v roce 2006 byla na sjezdu u Chýště značka se zákazem vjezdu nákladních vozidel umístěna a to do doby, než byla dokončena víceúrovňová křižovatka u Opatovic nad Labem. Ostatně i v současné době je tato značka umístěna na D11 ve směru na Hradec Králové v místě za odbočkou na Opatovice," řekl Petr Černý. U úřadů a policie ale obce s těmito argumenty opakovaně neuspěly.

Zatím jediným reálným výsledkem studie, kterou nechalo zpracovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je snaha o převod silnice I. třídy, která je majetkem státu, mezi silnice II. třídy, tedy do majetku Pardubického kraje.

„Začneme o tom jednat," potvrdil včera Jiří Hostaša, vedoucí provozního úseku pardubické správy ŘSD. Jde však o záležitost, která se podle odhadů potáhne tři a více let.

Je také otázkou, zda bude kraj o silnici I/36, jejíž součástí jsou dva mosty ve špatném stavu a poničený průtah Lázněmi Bohdaneč, vůbec stát. Na silnici nižší třídy by však již nebyl problém umístit vytouženou dopravní značku, která omezí provoz kamionů.

Měření hluku

Sedm set obyvatel Lázní Bohdaneč vloni na podzim podepsalo petici za omezení těžké nákladní dopravy, byla předána ministerstvu dopravy, které nedávno potvrdilo, že není problém převést silnici z I. do II. třídy. Nic dalšího se však nestalo.

„Nyní čekáme na výsledky měření hluku, které v Bohdanči v květnu provedla krajská hygienická stanice. Pokud jsou překračovány hygienické limity, může to být další argument," dodal starosta Lázní Bohdaneč Miloš Karafiát.