Konečně ta naše vláda udělala něco normálního pro lidi! Takové jsou časté reakce studentů a důchodců na rozhodnutí Babišovy vlády dát těmto dvěma skupinám pětasedm-desátiprocentní slevu z jízdného v železniční i autobusové dopravě.

Začne platit se změnou jízdního řádu 10. června, daňové poplatníky vyjde tato sleva každý rok na šest miliard korun.

„Já moc nejezdím, jen občas k doktorovi, jinak mě vozí syn. Ale vnuk bude mít určitě radost, dojíždí na školu do Prahy a projezdí spoustu peněz. Konečně nějaké rozumné rozhodnutí tý naší vlády,“ řekla například důchodkyně Růžena Novotná.

Podle dopravců však sleva výrazně deformuje trh. A někteří politologové a ekonomové ji rovnou označili za předvolební šílenost. „Je to předvolební populismus. Blíží se nám totiž nejen senátní a komunální volby, ale nedivil bych se, že do roka také předčasné parlamentní,“ uvedl politolog Jiří Štefek.

Pro studenty a důchodce je však sleva důležitější než možné politické pozadí a ekonomické důsledky.

„Díky kombinaci dvou slevových karet – In Karty Českých drah a studentské karty – jsem se při cestách z Vysokého Mýta na školu do Brna dostala na cenu kolem osmdesáti korun za jednu jízdu,“ vypočítala studentka Alice Šplíchalová. Doufá, že vládní sleva by cenu mohla dostat ještě níž. „Jsem ráda, každá koruna se počítá.“

Podobně to vnímá 81letý Chrudimák Josef Zítko. „K cestování po železnici využívám už teď In Kartu, která platí plošně v celé zemi pro veškeré typy vlaků. Jsem s ní spokojený. Ročně za ni zaplatím tři stovky a pak už jezdím všude za polovinu, což se mi jako turistovi vyplatí. Pokud by byla sleva 75 procent, bylo by to samozřejmě ještě lepší,“ řekl.

Komentář: Sleva pro ty, kteří ji nepotřebují  

Jsem zvědav, kam až zajde neuvěřitelné uplácení voličů ze strany našeho trestně stíhaného premiéra v demisi. Hlavně u starších voličů mu to určitě pomůže. Zrovna studenti a důchodci si přitom na bídu většinou stěžovat nemohou. Kde je ovšem ta slibovaná podpora mladých rodin s dětmi, které mají do kapsy nejhlouběji?
Ale jsou tady i další důsledky. Tato nesystémová a mimořádně vysoká sleva se bude týkat minimálně třetiny cestujících, což je tak obrovské množství, že pokřiví celý dopravní trh. Zmizí stávající komerční slevové akce, výsledkem bude zdražení veřejné dopravy pro všechny nezvýhodněné a jejich přesun do aut.
Jenže to jsme opět na začátku – kdyby však těch šest miliard korun ročně vláda raději použila na potřebnější opravy rozmlácených silnic, ve volbách by to tak dobře neprodala.