VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Silničáři na „jedničky“ nesmí a Eurovia podle kraje nestíhá

Pardubický kraj - Neposypané silnice? Kraj viní soukromou firmu. Ta se ale brání.

24.11.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Sníh, náledí, nehody a jedna dokonce smrtelná. Řidiči v pondělí ráno nešetřili nadávkami. Přidal se k nim hejtman Martin Netolický, který tvrdí, že za to může stát. Od listopadu totiž zajišťuje údržbu silnic prvních tříd v Pardubickém kraji soukromá firma. Silničáři čelí urážkám, ale mohou jen krčit rameny.

Správa a údržba silnic má techniku a letité zkušenosti. Přesto na „jedničky“ vyjet nesmí. Údržbu silnic totiž od silničářů převzalo konsorcium stavebních firem Eurovia a Sovis. Mají jiné postupy a jinou techniku. Po pondělním ránu se na ně snesla vlna kritiky.

„V pondělí byla na silnicích v našem kraji nejhorší situace v celé republice, což považuji za hazard se zdravím i majetkem. Je to způsobeno tím, že ministerstvo dopravy nebylo schopno vysoutěžit dodavatele údržby. Působí zde dva dodavatelé, a to pouze na rok, což pro ně není motivující například k pořízení techniky,“ řekl hejtman Netolický.

Ušetříme

Ministerstvo dopravy si ale stojí za svým, že vyžaduje stejnou kvalitu údržby jako dříve. „Prohlašovat šmahem, že za problémy mohla špatná údržba nových dodavatelů, je neseriózní spekulace, pokud se to neprokáže při vyšetření nehody,“ sdělil tiskový mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Zároveň vysvětlil, že díky soutěžím na dodavatele dosáhli významných úspor. „Soukromé firmy, jež uspěly, jsou dodavatelé, kteří mají se zimní údržbou řadu zkušeností z jiných krajů i ze zahraničí,“ dodal Neřold.

To potvrdilo i vedení Eurovie. „Téměř deset let děláme zimní údržbu v Libereckém kraji a na rychlostní silnici R1 na Slovensku. Nově pracujeme i v Karlovarském, Královéhradeckém, Olomouckém a Moravskoslezském kraji,“ podotkla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Brání se nařčení, že údržbu na silnicích v Pardubickém kraji podcenili. „Splnili jsme podmínky ministerstva, máme dostatek odpovídající techniky, dostatek posypového materiálu, dispečinky. Navíc jsme v uplynulých dnech preventivně solili stanovené komunikace ve večerních i ranních hodinách,“ přiblížila mluvčí Štočková.

Čtyři desítky nových vozů krajských silničářů tak mohou vyjet jen na silnice nižších tříd, na „dvojky“ a „trojky“. „Tři roky jsme stát upozorňovali, že může nastat problém a život ohrožující situace,“ dodal hejtman s tím, že už kontaktoval ministra dopravy Dana Ťoka a jednal také s vedením Policie České republiky.

Ostrá kritika padala v pondělí na hlavy silničářů, kteří ale byli v problémech tentokrát nevinně. „Lidé nám nadávají, ale my se musíme držet nařízení státu. Je mi líto. Naše letité zkušenosti jsou nyní k ničemu. Sypač vyjíždí ze Zámrsku a jede až do Svitav. A dispečer sedí v České Třebové. To je logika. To jen abyste věděli, jak to v tom našem státě chodí,“ řekl rozčileně jeden ze silničářů.

Hazard na letních

V pondělí řešili policisté v Pardubickém kraji třicet nehod. Podle policejní mluvčí Hany Kaizarové se jich patnáct stalo na silnicích prvních tříd. „Ve většině případů bylo příčinou nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky,“ uvedla Hana Kaizarová s tím, že nelze říci, že za nehody mohou neposypané silnice.

Jedna věc je totiž údržba silnic a druhá jízda řidičů. Někteří i na namrzlé silnici jeli rychle. Navíc i na konci listopadu mnoho motoristů jezdí na letních pneumatikách. Každopádně na změně v údržbě silnic v zimě vydělají řidiči na silnicích druhých a třetích tříd. Silničáři budou mít víc času na jejich posyp a prohrnování.

Náledí a ledovka. Proč hrozí na mostech?
Náledí a ledovka. Už dvakrát tyhle dva pojmy tento měsíc zamíchaly dopravou v Pardubickém kraji. Na obří křižovatce v Opatovicích nad Labem se silnice dvakrát proměnila ve vrakoviště. Od toho řidiče varují modré patníky či modré odrazky nejčastěji právě na mostech.

Co je ledovka: Vodní kapky se po dopadu rozlijí po zmrzlém povrchu, kde okamžitě mrznou. Ledovka je průhledná vrstva ledu s hladkým povrchem a je průvodním jevem mrznoucího deště či mrznoucího mrholení. Nepříjemné však je, že může vzniknout přímo z husté mlhy nebo oblačnosti při teplotě mírně pod nulou a nevyžaduje vrstvu vzduchu s kladnou teplotou, takže se může objevit nečekaněji než mrznoucí déšť.

Náledí je ledová vrstva, která vzniká postupným mrznutím kapek deště nebo mrholení na povrchu.

Právě tyto dva fenomény se s oblibou tvoří na mostech a nejen tam. Sestava opatovické křižovatky se skládá z vyvýšených nájezdů a právě proto by to měli řidiči mít v patrnosti.

Autor: Iveta Nádvorníková, Jiří Sejkora

24.11.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Vrátný 12 500 Kč Vrátní Vrátný/á. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: C.I.D. service, spol. s r.o. - DE HEUS Choceň, Běstovice č.p. 115, 565 01 Choceň 1, POŽADUJEME: zkouška 68 008 E - jsme schopni zajistit, KONTAKT: p. Martin Slaný telefonicky nebo e-mail. Pracoviště: C.i.d. service, spol. s r.o. - de heus choceň, 565 01 Choceň 1. Informace: Martin Slaný, +420 602 357 193. Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 18 000 Kč Mechanici a opraváři motorových vozidel AUTOMECHANIK. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo výkonu práce: Královéhradecká č.p. 1052, 562 01 Ústí nad Orlicí 1, Nástup možný ihned, Požadujeme:, - praxe na pozici automechanik, - samostatnost, manuální zručnost, odpovědnost a spolehlivost, Nabízíme: , náborový příspěvek 5 000 Kč, platové ohodnocení 18 000 až 35 000 Kč, zázemí stabilní společnosti, dobrý pracovní kolektiv, systém pravidelných školení zdarma , Kontakt: telefonicky. Pracoviště: Fast monkey cars garage s.r.o. - pracoviště ústí nad orlicí, Královéhradecká, č.p. 1052, 562 01 Ústí nad Orlicí 1. Informace: Jindřich Kováč, +420 778 164 264. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Pracovník ostrahy 80 Kč Pracovníci ostrahy, strážní STRÁŽNÝ/Á (POUZE PRO OZP). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: MÍSTO VÝKONU PRÁCE: Moravská 924, 56002 Česká Třebová 2, PRACOVNÍ DOBA: 2 směny/nepřetržitý provoz/noční provoz, POŽADUJEME: čistý trestní rejstřík, KONTAKT: pan Lelek, telefonicky (7.00 - 15.00 hod. Po - Pá) nebo e-mail. Pracoviště: Hlídací a úklidová agentura s.r.o., pracoviště česká třebová, Moravská, č.p. 924, 560 02 Česká Třebová 2. Informace: Pan Lelek, +420 602 613 228. Administrativa - Administrativa Úředník ve skladu 18 000 Kč Úředníci ve skladech OBJEDNÁVKY A EXPEDICE - MASNA. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MÍSTO VÝKONU: Orlice č.p. 282, 561 51 Letohrad, PRACOVNÍ DOBA: střídá se jeden týden od 01.00 hodin a další týden od 05.00 hodin, PRACOVNÍ NÁPLŇ: práce fyzická + práce na PC, POŽADUJEME: , - zdravotní průkaz podmínkou, KONTAKT: telefonicky nebo e-mailem. Pracoviště: Bocus, a.s., 561 51 Letohrad. Informace: Jana Rambová, +420 603 434 994.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Proč je negativní myšlení důležité

Starostové odpovídají na otázku, zda má premiér odstoupit

/ANKETA/ Neplacení daní, dotační podvody a organizování únosu vlastního syna na Krym. Takovým obviněním čelí současný premiér Andrej Babiš. Měl by v souvislosti s poslední kauzou odstoupit z postu předsedy vlády? Odpovídají starostové měst a obcí.

Jak jsme se změnili 1989–2018

Piva pijeme zhruba stejně jako na sklonku socialismu. Ale třeba banánů si můžeme dopřát mnohem více. Stejně jako divadelních představení. Na druhou stranu do kin nás už nic moc netáhne. Deník přináší u příležitosti výročí 17. listopadu srovnání, jak jsme žili před 29 lety a jak žijeme teď.

Ocenili Mýto za péči o památky

Vysoké Mýto - Mýto dostalo cenu Pardubického kraje za nejlepší přípravu a realizaci Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón v roce 2017.

Tisíceré ne Babišovi a jízda nejdelším železničním tunelem: zhlédněte videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v pátek 16. listopadu 2018.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT