Semafory u pardubického hlavního nádraží dostanou nové instrukce. Město si od nich slibuje větší pružnost v řízení dopravy. To stávající totiž provoz více brzdí, což dokazuje letmý pohled na situaci v kterékoliv odpolední dopravní špičce, kdy se tvoří souvislé kolony. Semafory přitom měly dělat pravý opak.

Příčin je hned několik. Rekonstrukcí přednádraží se změnilo i rozložení pruhů. Od křižovatky s ulicí kpt. Bartoše vede k Hlaváčově ulici pouze jeden jízdní pruh. V místě, kde vozidla hromadné dopravy odbočují k novému terminálu, pochopitelně stojí semafor. Stál zde i předtím, sloužil však pouze chodcům.

Kolony se navíc nově tvoří i ze směru ulice kpt. Bartoše. Tam po přestavbě vznikla složitější křižovatka, která dříve sloužila jako jednosměrný příjezd k nádraží, ale nyní musí umožňovat i výjezd vozidel MHD.

Semafory před nádražím do deseti dnů čeká „přetaktování“ - dostanou jiný program, který by měl křižovatku zprůjezdnit.

„Děláme to, protože zejména vjezd do Pardubic ze směru od Parama je nevyhovující. Řešíme nyní dopravní plán právě na první světelné křižovatce z toho směru a hledáme s dodavatelem technologií vhodné řešení,“ řekl šéf pardubického dopravního odboru Vladimír Bakajsa.

V těchto dnech se provoz v křižovatce sleduje. Získaná data by měla poskytnout lepší model řešení průjezdu.

„Optimální situace určitě nedosáhneme, to je bohužel také pravda. Chceme to však řidičům co nejvíce ulehčit,“ dodal Bakajsa.

Problém není žádná novinkaPři lamentování nad dopravou před hlavním nádražím nelze zapomínat na jednu věc: hlavní příčinou veškerých komplikací nejsou semafory ani nové dopravní řešení, ale fakt, že stávající silnice kapacitně nedostačují objemu dopravy, který se po nich valí ze všech směrů. Ruku na srdce - kolony od nadjezdu Paramo až po výjezd na Hlaváčovu ulici tu byly i před rekonstrukcí. Složitější řešení křižovatek tomu možná nepřidalo, ale v katastrofálním provozu v Pardubicích se to těžko poznává.