Pardubický kraj se potýká s nedostatkem řidičů autobusů, které obsluhují objednávané regionální spoje. Stejné personální problémy řeší i Dopravní podnik města Pardubic (DPMP).

„V současné době chybí v celé republice 10 až 15 tisíc řidičů, což je obrovské číslo, které se zákonitě musí na dopravní obslužnosti projevit," řekl náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Jaromír Dušek.

VYSOKÉ NÁKLADY NA PRŮKAZ SKUPINY D

Jedním z problémů, který současnou situaci způsobil, je podle Jaromíra Duška nepovedená optimalizace veřejné dopravy společností OREDO v roce 2011.

„Zatímco před tímto krokem objednával kraj 14,3 milionu autobusových kilometrů, po optimalizaci to bylo 21 milionů. V současné době jsme pod hranicí 16 milionů kilometrů, avšak stále vysoko nad původní hranicí," vysvětlil náměstek hejtmana.

Kvůli požadavkům obcí se prý stává, že řidiči jezdí na málo vytížených linkách a poté scházejí na spojích dopravujících děti do školy nebo pracovníky do zaměstnání.

Ředitel DPMP Tomáš Pelikán před časem řekl, že za nedostatkem řidičů autobusů vidí hlavně vysoké počáteční investice. „Pokud se někdo chce stát řidičem náklaďáku či autobusu, znamená to počáteční investici do vzdělání kolem 50 tisíc korun," uvedl Pelikán. Řidičský průkaz skupiny D, který opravňuje k řízení vozidel s více než osmi pasažéry, stojí přes třicet tisíc korun. Uchazeč musí být při vstupu do kurzu oprávněn 
k řízení minimálně osobního vozidla a projít zdravotní prohlídkou a psychotesty. 
A pak tu jsou ještě náklady na profesní průkaz.

UŠETŘENÉ PENÍZE ZA NAFTU DO MEZD?

Náměstek hejtmana Dušek vidí problém i v odměňování stávajících řidičů.

„Již v minulosti jsme jednali s dopravci, aby finance ušetřené zlevněním pohonných hmot přesunuli primárně do mzdové složky stávajících řidičů a tím také lákali nové potenciální zaměstnance. Kromě finančního ohodnocení vidím jako odrazující také nároky na časové zatížení včetně vysoké zodpovědnosti za cestující, což je pro mnoho uchazečů o zaměstnání nepřijatelné," dodal Dušek.

Situace je podle jeho slov u řidičů obdobná jako v celé řadě jiných profesí, jelikož v některých oblastech kraje je při odečtení skupiny obyvatel, která o práci nejeví zájem, nezaměstnanost téměř nulová.