Někteří řidiči linkových autobusů našli na své poslední výplatní pásce i 34 tisíc korun hrubého. V práci ale takový člověk strávil za měsíc leden neuvěřitelných 312 hodin. 190 hodin odpracoval a 122 hodin mu zabralo čekání mezi jednotlivými jízdami.

Deník s těmito údaji seznámil Miroslav Vokál, člen předsednictva Odborového svazu dopravy, který hájí zájmy autobusových řidičů v Pardubickém kraji.

„Ještě vloni tento řidič dostával za srovnatelné výkony 27 tisíc korun hrubého. Přesto současné zvýšení platů považujeme jen za dílčí úspěch. Ta mzda stále není odpovídající," řekl Miroslav Vokál.

Vládní nařízení přijaté vloni v říjnu garantuje řidičům 98,10 koruny za hodinu. „V kolektivní smlouvě, která se týká řidičů společnosti Arriva, se nám podařilo prosadit 101 korun za hodinu práce a 88,30 korun za hodinu čekání," přiblížil současný stav odborový předák. Dříve řidiči jezdili za přibližně 95 korun a čekali za 50 korun.

NA NAVÝŠENÍ PLATŮ MÁ KRAJ 10 MILIONŮ

Stále přitom pokračují složitá vyjednávání s Pardubickým krajem o sumě, kterou požadují dopravci na zvýšení mezd pro řidiče.

„V rozpočtu kraje máme pro tyto potřeby vyčleněno 10 milionů korun. Přestože původní vyčíslení ze strany dopravců bylo pro náš kraj 59 milionů, dnes jsme na částce 32 milionů a uvidíme, kam se dostaneme po dalším vyjednávání," uvedl hejtman Martin Netolický.

„Očekávám, že se vláda k celé záležitosti postaví čelem, protože o navýšení rozhodla a není možné důsledky, tedy financování, nechat pouze na krajích," dodal Netolický.

Náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš potvrdil, že kraj je připraven částku na nárůst platů řidičů poskytnout. Je však podle něho nutné, aby se tyto peníze dostaly skutečně přímo těm, pro koho jsou určené.

„V případě soutěží na zajištění autobusové dopravy nesmí snížení ceny za výkon ze strany dopravců znamenat snížení mezd zaměstnancům. Na to se i do budoucna zaměříme," upozornil Michal Kortyš.

Odbory chtějí řidičům vymoci příplatek za ztížené pracovní prostředí, který by měl být 6,60 korun za odpracovanou hodinu. Podle Miroslava Vokála řidiči tráví hodiny čekání na nádražích, kde chybí základní zázemí – často tam nejsou dostupné ani toalety, o sprchách nemluvě. Situace je prý podobná ve Skutči, v Hlinsku a mnoha dalších městech.

NAŘÍZENÍ VLÁDY SE NETÝKÁ MĚSTSKÉ DOPRAVY

Řidičů pardubické městské hromadné dopravy se navýšení platů podle nařízení vlády netýká, ale tlak ze strany odborů při vyjednávání o nové kolektivní smlouvě pro rok 2017 byl citelný. Uzavřít se ji nakonec povedlo.
„Těžko se vysvětluje, proč jednomu člověku má hodinová sazba vzrůst o třicet procent a druhému se stejnou profesní kvalifikací ne," řekl ředitel Dopravního podniku města Pardubic Tomáš Pelikán. Autobusoví dopravci v kraji se dlouhodobě potýkají s nedostatkem řidičů.