Vyrážíme trolejbusem s krásným evidenčním číslem 333 (typ Škoda 30Tr SOR, rok výroby 2016) ze současné konečné linek 2 a 27 u sídla záchranky v Pardubičkách a míříme směrem k Zámečku, míjíme zastávku Průmyslová, přejíždíme most přes zářez železniční vlečky do černské průmyslové oblasti, projedeme kruhový objezd a přijíždíme k točně u budovy Foxconnu, kde nás čeká překvapení – stojí na ní jiný trolejbus.

Zdroj: DENÍK/Luboš Jeníček

„S některými našimi řidiči máme domluveno, že v rámci zkušebního provozu trať občas manipulačně projedou, pokud jim to jízdní řád dovolí,“ vysvětluje Ladislav Podivín, vedoucí pardubických elektromontérů, jenž nás k Zámečku svezl. „Poprvé jsme uvedli tuto trať pod napětí 12. října, vzali jsme starší trolejbus a až do večera jsme zde jezdili jako pantografová zkouška a zkoušeli jsme všechny možné způsoby jízdy,“ vypráví Podivín.

Trable s obchvatem
V příštích letech by se trolejbusy mohly podívat i dále než k Zámečku. „Uvažovali jsme o stavbě trati do Černé za Bory, teď to spíše vypadá, že budeme v budoucnu stavět trať ke zdravotnické škole, bývalé TMS,“ vysvětluje Ladislav Podivín. Při zpáteční cestě dodává, že se nová trať málem nestavěla – v místech u zastávky Průmyslová má totiž vyrůst kruhový objezd, na který se napojí obchvat od Dražkovic.

„Nakonec bylo řečeno, že se obchvat stavět nebude, tudíž nám byla stavba povolena. Nyní ovšem záměr obchvatu opět ožil a my jsme nedávno předali projektantům geodetické zaměření naší tratě, aby mohli připravit její přeložku,“ popisuje trable Podivín.

Hladký provoz na nové trati k Zámečku může kromě stavby napojení obchvatu v blízké době ohrozit i uzavření nadjezdu u nemocnice. V tomto případě by pravděpodobně ožila jediná jednostopá trolejbusová trať v Pardubicích v ulici Ke Kamenci a Pardubičky by obsluhovaly autobusy.

Kromě prodlužování tratě za stanici Zámeček se uvažuje také o zatrolejování velké části linky 10 – trolejbusové sloupy jsou již nachystány na nadjezdu Paramo a v ulici Studentská. Trolejbusová desítka by tak mohla jezdit od krematoria až k univerzitě.

Baterie jsou těžké, trolejbusy stále žijí
Ačkoli by se mohlo zdát, že stavět nové trolejbusové tratě je v dnešní době, kdy nastupují do světa MHD elektrobusy, určitým anachronismem, podle šéfa pardubických trolejářů soumrak vozidel s „klacky“ zatím nehrozí. Zatím jsou totiž baterie těžké a mají krátkou životnost. Podivínovi třeba přiznali dopraváci z polského Lublinu, že jim baterie z elektrobusu odcházejí už za dva roky. Nové tratě se v současných trolejbusových provozech stále stavějí, například v Salcburku vyroste skoro každý rok nová trať.

Trolejbusová síť se nedávno rozšířila třeba v Jihlavě. Loni také vyrostla krátká zkušební trolejbusová trať v Praze; pokud se na ní provoz osvědčí, budou v Praze jezdit trolejbusy s bateriemi, které budou využívat krátké úseky vedení k dobíjení baterií a pro jízdu do kopce. „Města, která již trolejbusovou infrastrukturu mají, mohou trolejbusovou dopravu dále rozvíjet a kombinovat ji s elektrobusy, ale trolejbusový provoz vybudovaný ‚na zelené louce‘ je už asi dnes v České republice bohužel minulostí,“ myslí si Ladislav Podivín.

Trolejbusy na lince 13 by se měly podívat od 4. března také do Ohrazenice, tam se ale trať od současné konečné linky 13 Polabiny, Sluneční stále staví, první trolejbus by na ni měl vyjet, pokud bude přát počasí, okolo 7. února. Do Ohrazenice jezdila trolejbusová linka 11 mezi lety 1964 až 1967, trolejbusy se tam tak vracejí po více než 50 letech. Linka 13 se do Ohrazenice také vrací – do roku 1998 tam jezdila, ovšem ještě jako autobusová.

Ač se to na první pohled nezdá, mezi trolejbusovou tratí do Ohrazenice a tratí k Zámečku existuje historická vazba. Trolejbusová trať k Zámečku byla poprvé vyprojektována již v roce 1966 a měla být vybudována současně s novou ulicí Průmyslovou. Znovu se stavba marně připravovala ve druhé polovině 80. let a pak i v prvních letech nového tisíciletí.

Do vznikající průmyslové zóny u Černé za Bory měla být ve druhé polovině 60. let odkloněna trolejbusová linka číslo 11, která tehdy spojovala nádraží a Ohrazenici. Když se nepodařilo prosadit trolejové vedení k Zámečku, musela být tato linka změněna na autobusovou a pro trolejbusovou trať do Ohrazenice to byl jeden z důvodů, proč byla nakonec zrušena.

Zatím bez nové měnírny
Co se týče napájení nového úseku k Zámečku, jedná se o jakési provizorium, kdy je nová trať napájena po trolejovém vedení z města a na začátku trati je umístěn takzvaný přibližovač zkratu, který v koncovém úseku, kde už jsou úbytky napětí, při zkratu zajistí vypnutí měnírny.

Při prodloužení trati do Černé za Bory se plánuje výstavba nové měnírny u začátku ulice Dělnická. Pokud bude trať prodloužena ke zdravotnické škole, natáhne se kabelová trasa od měnírny na Drážce nebo se umístí k Zámečku zásobník elektrické energie, což je zařízení podobné malé měnírně, ale bez přívodu vysokého napětí, neboť se nabíjí z trolejové sítě v době, kdy trolejbusy jezdí málo nebo vůbec, aby je pak přes den energií zásobovala. Pro ohrazenickou trať byly položeny nové napájecí kabely a upravena technologie měnírny v Polabinách.

Na podzim přijdou parciální trolejbusy
V Pardubicích bylo doposud 30 kilometrů dvoustopých tratí, nyní toto číslo vzroste o tři kilometry (trať k Zámečku měří 900 metrů, trať do Ohrazenice 2,1 kilometru). Naposledy se nové tratě v Pardubicích objevily v roce 2002 (trať na Dubinu a trať v ulici Demokratické mládeže). Dopravní podnik má v současnosti 55 trolejbusů (plus dva služební a tři historické), po prodloužení linek jejich počet o čtyři vzroste.

Vozový park dopravního podniku také dozná obměny, na jaře má přijít 15 nových trolejbusů, na podzim pak čtyři parciální trolejbusy, které jsou vybaveny bateriemi a mohou tak jezdit i mimo vedení. 

Pardubický trolejbusový provoz v číslech (po započtení nových úseků):
33 kilometrů dvoustopých tratí
5 měníren (měnírna je zařízení, které transformuje a usměrňuje střídavý proud vysokého napětí z distribuční sítě – v Pardubicích střídavých 35 nebo 6 kilovoltů na stejnosměrných 600 voltů, které jsou v trolejovém vedení)
55 trolejbusů (čtyři přibudou po zahájení provozu) + dva služební a tři historické
10 trolejbusových linek (+ jedna historická)
66 let v provozu (od ledna 1952)

                                            Jaroslav Praisler