On, ani další nádražáci a přátelé železnice to nevzdali. Založili klub Moravská pohraniční, jehož cílem je kromě obnovení provozu také popularizace trati a oblasti, kterou vede někdejší Moravská pohraniční dráha. „Rádi bychom však také podali pomocnou ruku při hledání toho nejlepšího, co by sem znovu přivedlo spokojené cestující," naznačují členové.
A před několika dny se dočkali klíčového rozhodnutí. Vlaky už v sobotu začnou v pěti párech jezdit na trati Hanušovice – Dolní Lipka, a to o sobotách, nedělích a svátcích, a současně budou tři páry vlaků z Lichkova zajíždět ve stejné dny až do zastávky Mlýnický Dvůr, která sousedí s lyžařským areálem na Bukové hoře a leží na další zrušené trase Moravský Karlov – Štíty. Členové klubu krok podporují a vítají, cení si jednání Pardubického i vstřícnosti Olomouckého kraje.

Měli čas přemýšlet

„Za ten rok, co tu vlaky nejezdí, jsme měli dostatek času přemýšlet o příčinách, co vedlo tehdejší představitele odboru dopravy Pardubického kraje a firmu Oredo k tomuto radikálnímu kroku," říká jeden ze spoluzakladatelů klubu Arnošt Juránek a pokračuje: „Lidé na Malomoravsku si už na některé autobusové linky zvykli a znovuzavedení vlaků přijímají spíše s nelibostí. Návrat železnice by se měl proto dít ruku v ruce s přehodnocením stávající infrastruktury, hledáním nových míst pro zastávky, které budou více respektovat potřeby lidí. Dráha ustrnula ve vývoji v 19. století a dnešní poloha stanic a zastávek již v mnoha případech nevyhovuje současným potřebám."
Jako prioritu vidí členové Moravské pohraniční vybudování nové zastávky v Červeném Potoku, kde se kříží trasy autobusů na lince Králíky – Dolní Morava s železnicí. „Současná stanice Červený Potok leží až v lese za vesnicí. Novou zastávku by jistě uvítali nejen Červenopotočtí pro její polohu v centru vsi, ale i lidé na Dolní Moravě, kteří o podobnou dostupnost železnice marně usilovali již před lety," říká další spoluzakladatel klubu Ondřej Chmelík.
Stejné je to i na dalších místech trati. Moravská pohraniční chce proto iniciovat a být nápomocná při vyhledávání optimálních míst pro zastavování vlaků. „Nové zastávky by měly nejen respektovat skutečnou potřebu místních lidí. Trať prochází řídce osídleným územím, proto se budou počty místních cestujících stále pohybovat v jednotkách. Trať má ale velký význam pro turistiku a měla by proto návštěvníky kraje dovézt až k samotným východištím turistických cest," dodává Arnošt Juránek. Klub proto navrhuje zřízení nových zastávek také na moravské části trati. „Rádi bychom pro realizaci našeho návrhu udělali maximum. Je nám jasné, že musí přijít změna politiky při financování výstavby nových zastávek, protože to není ve finančních možnostech samotných obcí. Rádi bychom je však pro přehodnocení současné infrastruktury získali," říká Ondřej Chmelík.
Stranou pozornosti klubu nezůstává ani trať na Štíty. Moravská pohraniční podporuje realizaci projektu nové zastávky „Červená Voda střed" a nadále usiluje o znovuobnovení provozu osobních vlaků až do cílové dopravny trati, stejně jako město Štíty.
Arnošt Juránek s návrhem klubu seznámil i krajského radního pro dopravu Jaromíra Duška, když zavítal do Králík diskutovat o autobusové dopravě. „Když jsem toto řekl, udělal si poznámku. Po jednání jsme spolu vedli hodinový rozhovor," říká Arnošt Juránek. A nezůstane jen u něj, změna infrastruktury má být tématem setkání starostů od Štítů po Hanušovice s Jaromírem Duškem. „Zkrácení cesty k zastávce je investice, která se vyplatí a zvyšuje konkurenceschopnost železnice," uzavírá výpravčí. (tz, miš)