Počet cestujících sice v letošním roce poklesl, přesto je prioritou vedení pardubické radnice postavit v brzké době nový letištní terminál.

Už brzy by proto mělo být znovu vypsáno výběrové řízení na zhotovitele stavby. Úprava projektové dokumentace je hotová a stavební povolení daný projekt rovněž má. Stavba moderní odbavovací haly tak bude moci začít hned, jakmile bude znám vítěz tendru.

První výběrové řízení se příliš nepovedlo, jelikož se nenašla žádná stavební firma, která by byla ochotná postavit terminál za tak nízkou cenu, jakou bylo město a kraj ochotno zaplatit.

Snížit náklady

Úpravy, jimiž projekt po loňské neúspěšné veřejné soutěži na zhotovitele prošel, se týkaly především jeho zjednodušení, aby bylo možné snížit náklady na samotnou realizaci stavby.

„Úspory se dosáhlo záměnou některých stavebních materiálů, upustilo se od nákupu části vybavení a omezení se dotklo také například vybraných odbavovacích technologií, které lze doplňovat dodatečně s narůstajícím provozem. Nadále však platí, že terminál bude plně funkční a bude mít dvě podlaží. Také plánovaná, oproti současnosti více než dvojnásobná, kapacita odbavení až na 450 cestujících za hodinu se při přepracování nesnížila. Celková zastavěná plocha haly bude o výměře asi šest tisíc metrů čtverečních," sdělila náměstkyně pardubického primátora zodpovědná za investiční výstavbu Helena Dvořáčková s tím, že v objektu bude nově možné také oddělit odbavení pasažérů, kteří cestují v rámci schengenského prostoru, a také míří mimo něj.
Nezapomnělo se ani na větší obchodní prostory pro duty free shopy nebo občerstvení, než na které jsou lidé ve stávajících prostorách zvyklí.

Podle projektu by měl stát nový terminál 300 milionů korun. „50 milionů půjde z vlastních zdrojů společnosti East Bohamian Airport (EBA), která letiště provozuje. O financování zbývajících 250 milionů korun se podělí město Pardubice s Pardubickým krajem, a to podle počtu akcií, které vlastní. Navazujeme tak na Společné prohlášení Rad Pardubického kraje a města Pardubic, které se již v listopadu 2013 shodly na takovém způsobu financování," vysvětlil náměstek pardubického primátora zodpovědný za projektový management a veřejné zakázky a kapitálovou správu Jan Řehounek.

Město má jako majoritní vlastník 66 procent a Pardubický kraj vlastní ve společnosti EBA zbývajících 34 procent akcií.

„Máme mezinárodní letiště, ale dosud mu chybí hala, která by zvládla odbavit více než jedno letadlo a zároveň přímo navazovala na odletovou plochu. Pro udržení a především zvýšení turistického ruchu ve městě je moderní terminál s komfortem pro cestující nezbytností, a proto uděláme maximum, aby se mohlo začít co nejdříve stavět," upozornila Helena Dvořáčková.

„O vypsání tendru na zhotovitele ještě musí rozhodnout představenstvo společnosti EBA. Samotná stavba by pak měla trvat 18 měsíců," doplnil Jan Řehounek.
Pro akcionáře by stavba terminálu znamenala velkou finanční zátěž.

Do roku 2023

„Investiční záměr tak, jak nám byl představen, znamená pro akcionáře společnosti EBA finanční zátěž ve výši 90 milionů korun do roku 2023. Byli jsme ubezpečeni, že celková investice do terminálu nepřesáhne 300 milionů korun. Rok 2016 by podle plánu znamenal pro akcionáře nejvyšší finanční zátěž. Konkrétně by se jednalo o 30 milionů korun," uvedl před časem hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.