„Původní varianta, kterou preferuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) i ministerstvo dopravy, a druhá, upravená na základě připomínek litomyšlského zastupitelstva, některých okolních obcí a občanských iniciativ,“ přiblížil mluvčí města Michele Vojáček.

Ačkoli se k vedení dálnice vede diskuze s městem, okolními obcemi i občany, konečné slovo bude mít investiční komise ministerstva dopravy. Rozhodnout by mohla už během srpna.

Litomyšl to ale stále nevzdává. „Požádali jsme ŘSD, aby ministerstvu předložilo obě dvě varianty s tím, že k problematice se vrátíme na zářijovém zastupitelstvu,“ shrnul starosta Radomil Kašpar. Město požaduje, aby se úředníci vyjádřili, zda by si realizace upravené varianty vyžádala nové posouzení vlivu stavby na životní prostředí a další kroky, které by výstavbu zdržely. A pokud ano, tak na jak dlouho.

Varianty trasy D35 u Litomyšle se liší například tím, že ta upravená více respektuje ráz okolní krajiny. Částečně je vedena v zářezu kolem Černé hory a Strakova. Díky tomu by nebyly automobily jedoucí po dálnici tolik vidět ani slyšet. Zemědělci by rovněž nepřišli o tolik kvalitní půdy. Upravenou variantu preferují obce Strakov, Janov, zástupci spolku Pro Litomyšl, někteří občané a zastupitelé. Odmítá ji naopak obec Němčice a někteří občané Litomyšle, kteří bydlí blízko současné pětatřicítky.

„ŘSD při obhajobě původní varianty argumentuje tím, že plán trasy respektuje všechna zákonná nařízení a hladina hluku bude i tak nižší, než hygienické normy předepisují. Její příprava je navíc v mnohem pokročilejší fázi než studie. Podle nich lze původní variantu realizovat dříve a levněji,“ shrnul argumenty stavebníka Michele Vojáček.