Stavba klíčové dálnice D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy, které se někdy přezdívá „severní D1“, nabere nejméně dvouleté zpoždění. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) včera definitivně zrušil soutěž na její stavbu, kterou Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo v září 2016.

Důvodem je chybný postup ŘSD v soutěži. Jde o jednu z největších zakázek na stavbu dálnic v Česku za poslední roky. Silničáři už připravují nový tendr.

Zatímco ŘSD a ministerstvo dopravy s oblibou svádí zdržování staveb na neziskové organizace, teď je zpoždění plně způsobeno chybami ŘSD. Kvůli zrušení soutěže je jisté, že ŘSD bude muset vypsat tendr znovu.

Zakázka v hodnotě 4,6 miliardy korun přitom končí na zdánlivé banalitě: kvůli jednomu z formulářů, který byl součástí nabídek. ŘSD ho během soutěže opravilo, ale podle ÚOHS dostatečně neupozornilo soutěžící, že došlo ke změně.

Na ÚOHS se obrátila společnost Porr, která byla v lednu vyloučena právě kvůli tomu, že nabídku podala na starém formuláři. Podle antimonopolního úřadu neupozornilo ŘSD dostatečně na změnu nového formuláře, který byl součástí nabídky.  „Tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a dosud nedošlo k uzavření smlouvy,“ uvádí ÚOHS. Úřad v rozhodnutí vyjádřil i podivení nad tím, proč tak ŘSD postupovalo.

JEN ČERVENĚ?

V rozkladu pak šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj ještě upozornil na skutečnost, že matoucí mohlo být i to, že změna v podmínkách byla označena jen červeně. „Lze si představit situaci, kdy uchazeč si dodatečné informace bez předchozího bližšího seznámení na profilu zadavatele rovnou vytiskne černobíle a následně se seznámí s jejich obsahem. Tudíž červeně provedená změna by nemusela být pro uchazeče patrná,“ uvedl Rafaj.

ÚSPĚŠNÁ STÍŽNOST

Na ÚOHS se obrátila firma Porr, později také italsko-turecké sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret. ÚOHS zahájil řízení z moci úřední.

Nejnižší cenu přitom nabídli právě Italové s Turky (2,883 miliardy korun), na druhém místě skončila skupina Porr s cenou 3,142 miliardy korun, třetí pak je konsorcium Metrostav, Eurovia, Swietelsky (3,167 miliardy). První dvě nabídky ale byly z tendru vyřazeny. Porr kvůli špatnému formuláři jako první v lednu, v březnu pak i sdružení Astaldi a IC Ictas Insaat Sanay ve Ticaret.

Italsko-turecké sdružení se na ÚOHS obrátilo ještě poté, co ÚOHS zakázku zrušil nepravomocně v květnu.

ŘSD už podle svého mluvčího zahájilo přípravu nové soutěže. „Rádi bychom ji vypsali ještě do konce léta. Naší snahou je stavbu zahájit v první polovině roku 2019, ale samozřejmě bude záležet na průběhu výběrového řízení. Předpokládanou změnou je zkrácení doby výstavby, aby mohl být úsek Opatovice nad Labem – Časy zprovozněn současně s úsekem Časy – Ostrov,“ reagoval mluvčí Jan Studecký.