Na špatný stav železniční budovy dlouhodobě upozorňuje syn autora stavby Karla Řepy. „Objekt nesmírně chátrá. Vnitřek haly jsme udrželi tvrdou rukou v určité úrovni, každý však zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Vevnitř je to katastrofa. Netroufám si jít se podívat do nějakého pokoje. Je mi to strašně líto," konstatoval architekt Miroslav Řepa.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) si letos nechá zpracovat stavebně technický a historický průzkum stávajícího stavu nádražní budovy. „Zahrnovat bude i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště a budoucího možného využití objektu," poznamenal mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Samotný projekt začne vznikat nejdříve příští rok. „Budeme na něm spolupracovat s Magistrátem města Pardubice i s vlastníkem autorských práv Miroslavem Řepou. S ohledem na rozsáhlost objektu předpokládáme náklady v řádech stovek milionů korun. Stavba může začít nejdříve v roce 2019," doplnil Illiaš.

S modernizací železničního uzlu v Pardubicích, která by měla vyjít na 3 miliardy korun, by se mohlo začít už příští rok. Přinést má snížení hluku a zvýšení bezpečnosti. Rekonstrukce bude zahrnovat přestavbu železniční stanice, tedy podstatné části kolejiště, výstavbu nového ostrovního nástupiště včetně prodloužení podchodů k němu a přestavbu nástupišť. Vznikne také nová spínací stanice a další provozní objekt.

SŽDC dále plánuje náhradu zastaralých staveb a technologických zařízení za nové konstrukce. Úpravy také umožní vyšší rychlost projíždějících vlaků.

SPOJENÍ S DUKLOU
Nádraží se dočká i propojení se sousedním sídlištěm Dukla. Právě tato problematika dlouhodobě vyvolávala vášně na zasedáních pardubického zastupitelstva, rozhodovalo se totiž mezi vybudováním lávky nebo podchodu.

„Zatímco výstavba lávky přijde zhruba na 7 milionů korun, náklady na prodloužení podchodu odhaduje SŽDC zhruba na 60 milionů korun. To je ale cena výstavby podchodu pouze za poslední kolej, musel by pokračovat dál. Máme odhad ceny pro tři varianty, kdy by podchod ústil do ulice Milheimovy, nebo K Vápence, pohybuje se od 108 do 144 milionů korun," uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Lávka nakonec také zvítězila – i přes odpor opozičních zastupitelů. Ti kritizovali to, že v podkladech, které obdrželi, dostala výrazně větší prostor lávka, nelíbil se jim ani její architektonický návrh. „Tímto návrhem se vracíme o několik desítek let zpátky. Je to ostuda," řekl Milan Košař.

Součástí projektu rekonstrukce železničního uzlu mělo být i vybudování takzvané ostřešanské spojky, která by vedla mezi Pardubicemi a Chrudimí. Zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí pro tuto spojku však SŽDC v minulých dnech pozastavilo. Proti stavbě se totiž postavily dotčené obce, které se bály hluku a necitlivého zásahu do krajiny.

„Technické řešení tak, jak je navrženo, nám nevyhovuje. Postrádáme také protihluková opatření. Podle provedených předběžných měření prý nejsou potřeba," uvedl například starosta Ostřešan Josef Vodrážka. Vedení chrudimské radnice se pak bálo odříznutí Medlešic od mateřského města. SŽDC proto opráší takzvanou jesenčanskou spojku.

POVÁLEČNÁ PŘESTAVBA
Uzel Pardubice je jedním z posledních nerekonstruovaných míst na mezinárodním železničním koridoru. Vlastní pardubická stanice odpovídá stavu po poválečné přestavbě, kdy se vybudovala nová výpravní budova a perony. Navazující úseky byly zmodernizovány v letech 1999 až 2001.