Trasy všech výprav byly „vlastnoručně" projety na tandemu. Výpravy lze absolvovat s naprosto běžným kolem i s „prckem" vzadu na sedačce, účast dětí na vlastním stroji na jednotlivých výpravách je potřeba individuelně zvážit s ohledem na jejich a vaše možnosti. Vzhledem k dynamickému „vývoji" v naší zemi nelze vyloučit, že některé z objektů, popisovaných v textu, tam v době vašeho příjezdu již nebudou.
Přejeme vám mnoho cyklooptimismu, dostatek lehkých převodů na jiné myšlenky a ať vás sedla tam vzadu dole příliš netlačí.
KOSTELEC NAD ORLICÍ – LIČNO a zpět (48 km)
Východiskem dnešní výpravy bude podorlický Kostelec nad Orlicí, kde v klidu a míru zaparkujeme nejlépe na náměstí a vzápětí vyrazíme po červené tůristické na jih. Přejedeme koleje, hned poté odbočíme doprava a podél trati přibudeme až na hlavní silnici. Tam odbočíme doleva a po CT 4318 pošlapeme až k cedulníku Háječek. Tam odbočíme doprava a po zelené tůristické vjedeme do místních pověstných borových hvozdů.
U cedulníku Sklenářka odbočíme doprava a po chvíli se ocitneme na velmi pozoruhodném místě zvaném Sklenářka. Jedná se o mohutnou rezidenci, kterou v roce 1906 podle návrhu českého architekta Václava Roštlapila postavil kostelecký továrník Rudolf Seykora pro svou přítelkyni Otýlii Sklenářovou – Malou, takto herečku a operní pěvkyni Národního divadla, kterou zde hostil. Od vily Sklenářky se vrátíme zpět k cedulníku, kde odbočíme doprava a po lesní cestě posvištíme stále po CT 4318 do Zdelova. Na křižovatce s hlavní silnicí odbočíme doprava a hned za hospůdkou „Osvěžovna", kterou můžeme využít, pro změnu zase doleva a kolem hřiště projedeme po okraji lesa až k úhelnému rozcestí se silnicí I/36 nad Moravany. Tu s nejvyšší obezřetností překonáme a vydáme se dále rovně po CT 4161, abychom kolem chatové osady Chotiv a místních pískoven dojeli do Světlé, to již po červené tůristické.
Ta nás spolu s CT 4160 dovede až k cedulníku U Lípy, kde odbočíme doprava a již jsme v Lípě nad Orlicí. Ve středu obce u hospůdky „Pod lípou" odbočíme doleva a dojedeme až k hlavní silnici I/11. Nejlépe po chodníku odbočíme doleva, kousek popojdeme a hned zase odbočíme doprava směrem ke trati. Tu přejedeme a stále rovně se budeme ubírat až k rozcestí, kde narazíme na CT 4313, po níž pojedeme rovně až do Rašovic, od nepaměti známých svými stavebními písky. Tam odbočíme doleva a kolem chatové osady s písákem Rašák pojedeme hlubokými borovými lesy přes cedulník Klučovina až na okraj Křivic. Zde ostře odbočíme doprava zpět a budeme se ubírat až k rozcestí se žlutou tůristickou a CT 4241, po kterých obou odbočíme doleva a necháme se vést do Ježkovic. Na rozcestí Ježkovice u kapličky odbočíme stále po CT 4241 doprava, na dalším významném rozcestí pak kupodivu opět doprava a již jsme v Ličnu, známém zejména výborným pečivem. Můžeme zde prozkoumat kupříkladu kostel Zvěstování Panny Marie či provést občerstvení.
Po hlavní silnici II/320 se vydáme na jihovýchod a kolem Ličenského mlýna dojedeme nejdříve do Třebešova a posléze na okraj Černíkovic. Zde odbočíme doprava a kolem hřiště se vydáme opět na jihovýchod do Domašína s hospůdkou „U Šabatů", abychom dále pokračovali přes Dubno do Lipovky. Tam se napojíme na CT 4311, která nás kolem vísenky Lokot povede přes Jedlinu, Slemeno, Kosteleckou Lhotku a Hradisko až do Kostelce nad Orlicí. K cílovému bodu to klidně můžeme vzít i městskou oklikou doprava a doleva a při té příležitosti navštívit některou z místních pohostinných hospůdek či prozkoumat krásný zámecký areál. Na samotném náměstí pak v optimálním případě konstatujeme, že jsme dnes urazili přibližně 48 kilometrů a nastoupali lehárkových přibližně 505 výškových metrů. Ostatně, ne- ní nutno stále jen někam stoupat, že.
PETR KULDA