Do zemědělsky zaměřených středních odborných škol a učilišť se v uplynulých třech letech investovalo 150 milionů korun. Přesto je zájem o tyto obory u žáků malý.

V Pardubickém kraji působí sedm takto zaměřených škol a učilišť - v Chrudimi, Chroustovicích, Chvaleticích, Kladrubech nad Labem, Králíkách, Nasavrkách a ve Vysokém Mýtě.

Zemědělství se přitom potýká s nedostatkem pracovních sil. Zaměstnanci s praxí odchází do finančně lépe oceněných profesí v průmyslových firmách a mladí lidé nepřichází.

„Žáci se do zemědělských škol nehrnou. Snažíme se objíždět zemědělská družstva a zavádět podniková stipendia," uvedl ředitel Střední školy zahradnické a technické Litomyšl Ivo Jiránek. Oslovují také základní školy s nabídkou praxe.

„Školy často nemají pozemky ani dílny. Děti jsou tam odtržené od reality, někdy nepojmenují zvíře, které produkuje mléko," dodal Ivo Jiránek.

Práce na poli?

Že školáci často nemají představu, jak vypadá současné zemědělství a jakou plní funkci, vyplynulo i z analýzy, kterou provedla ředitelka Základní školy Prodloužená v Pardubicích-Polabinách Jana Smetanová.

Žáci si zemědělství většinou představují jako práci na poli. „Některé odpovědi byly kuriózní. Jedna žákyně odpověděla: Nevybrala jsem si zemědělství proto, že mě zeměpis nebaví. A další napsala: Nemám zájem o zemědělskou školu, ale kdybych se dostala na střední školu, tak bych chtěla jít na veterinu," odcitovala Jana Smetanová z ankety, do které se zapojilo 50 žáků devátých tříd.

„Myslím, že v případě ostatních městských škol bude situace podobná. Určitě bychom v této souvislosti uvítali větší osvětu," dodala Smetanová.

Pardubický kraj chce zemědělství zatraktivnit. Jednou z cest je prý další zapojení zemědělských škol do krajského projektu TECHNOhrátky, který se snaží přivést žáky k technickému vzdělávání. Letos se projektu zúčastnily tři školy s tímto zaměřením. „Zemědělský svaz ČR zase organizuje podpůrnou kampaň Zemědělství žije. Oblíbená je i celostátní výstava Naše pole v Nabočanech," uvedl další akce na podporu zemědělství manažer projektu TECHNOhrátky Vladimír Zemánek. Na školním statku v Chrudimi zase zavedli chov drobného zvířectva, který navštěvují žáci základních a mateřských škol. Navíc podél silnice z města vyrůstá zemědělská stezka s informačními tabulemi a políčky plodin.

Pomoci může i tzv. duální vzdělávání, kdy školy spolupracují se zaměstnavateli. V zemědělství to zatím není obvyklé, ale třeba Zemědělské družstvo Sloupnice už 15 let vyplácí vybraným žákům stipendia, společnost Cerea zase zapůjčuje stroje a nabízí absolvování stáží a letních brigád.