Pacienti s nevážnými problémy, kteří by se do nemocnice měli dostat po vlastní ose, využívají žluté sanitní vozy jako výhodný dopravní prostředek.

„Na tísňovou linku se každý den obrací velké množství volajících s žádostí o transport u banálních úrazů, přisátí klíštěte nebo bodnutí hmyzem, stavů opilosti spoluobčanů na ulici, domácích hádek, nezávažného zhoršení zdravotního stavu a dalších,“ uvedl krajský radní zodpovědný za zdravotnictví Ladislav Valtr.

Počet výjezdů, ke kterým zdravotníci vyjíždějí, přitom meziročně vzrostl. V minulém roce byly sanitky poslány k 53 648 případům, což je o tři procenta více, než tomu bylo v roce 2017.

Častěji vyjíždějí nelékařské posádky

Zdravotnická záchranná služba Pardubického kraje (ZZS PAK) má k dispozici 30 posádek, ve 12 zdravotnických týmech není lékař.

„Tři čtvrtiny všech výjezdů obsloužíme nelékařskými posádkami, což vypovídá o skladbě jednotlivých případů, ke kterým jsou posádky volané,“ informoval ředitel ZZS PAK Igor Paar.

Ve chvíli, kdy jsou zdravotníci nuceni vyjet k neopodstatněnému přivolání sanitky, mohou být v Pardubickém kraji lidé, kteří potřebují akutní pomoc. Posádky vyjeté k drobným úrazům a obtížím totiž pak nejsou několik desítek minut dostupné pro výjezd k pacientům, kteří jsou skutečně v ohrožení života.

„Operátor je poté nucen k těžké dopravní nehodě, zástavě oběhu, těžkému krvácení, dušení a podobně vyslat výjezdové skupiny ze sousedního stanoviště, což může představovat časový rozdíl v dojezdu na místo pět, klidně i deset minut,“ řekl Valtr.

Na tísňovou linku 155 každý den zavolá asi 190 lidí, ke všem operátor nakonec záchranku nepošle. „Každé volání na tísňovou linku nutně neznamená výjezd posádky záchranné služby. Operátoři mají několik možností, jak situaci řešit,“ vysvětlil mluvčí ZZS PAK Aleš Malý.

I přesto záchranáři často vyjíždějí k banálním případům. „Operátor je i přes snahu nalézt jiné vhodné řešení nakonec často nucen posádku záchranky na místo vyslat, nezřídka i pod pohrůžkou stížnosti ze strany volajících,“ vysvětlil Valtr.

V situacích, kdy si pacienti nevědí se svým zdravotním problémem rady nebo nevědí, kam se obrátit, mohou volat na Linky pro odkladné stavy. „Operátor je zároveň i erudovaným zdravotnickým pracovníkem a může na místo události během hovoru vyslat posádku Zdravotnické záchranné služby,“ řekl mluvčí zdravotníků.

Další výhodou je, že tito pacienti neblokují linku 155, kterou by měli lidé volat, když dojde k akutnímu zhoršení zdravotního stavu a v případech, které ohrožují život nebo zdraví.

„Pokud někdo záměrně a opakovaně blokuje tísňovou linku, může být operátorem toto číslo zablokováno,“ doplnil Malý.