„Dohodli jsme se na společném postupu. Do konce dubna svolám k jednomu stolu všechny dotčené strany. Vedle zástupců obcí, logistického centra a Správy a údržby silnic Pardubického kraje budou pozváni také pracovníci odboru dopravy Litomyšle, kteří mají u dotčených silnic na starost dopravní značení a možná omezení," shrnul jednání hejtman Martin Netolický. Pozvánku dostanou také úředníci z odboru dopravy obcí s rozšířenou působností České Třebové a Ústí nad Orlicí. Hejtman bude na toto téma jednat také s krajským ředitelem policie, po kterém bude chtít, aby se zde zvýšila četnost kontrol kamionů. Podle starostů kamiony některé úseky projíždějí i přes omezení a často velmi rychle.
Bude to rok, kdy bylo překladiště slavnostně otevřeno. Už tam Martin Netolický na hrozící problém s kamionovou dopravou upozorňoval: „Budeme muset řešit dopravní napojení, protože silnice třetí třídy nejsou na takovou zátěž konstruovány." Na jednání připomněl, že na jeho slova došlo: „Všichni si krátí cestu směrem na Semanín. Moje obavy se bohužel naplnily. Za pravdu mi dávají také občané z této oblasti. Sepsali kvůli tomu i petici."
Čísla „nesedí"
Objem kamionové dopravy několikanásobně překračuje počty, které vedení společnosti Metrans slibovalo. Na to poukazuje například starosta Němčic Josef Racek: „Na jednání na Dopravním inspektorátu v Ústí nad Orlicí bylo v roce 2011 řečeno, že doprava z terminálu bude vedená tunely u Korada, kde se bude větvit doleva na Ústí v počtu patnáct vozidel a doprava na Lanš- kroun v počtu patnáct vozidel, na Litomyšl mělo jezdit pět vozidel." Realita? Městská policie Litomyšl v Němčicích za jeden den napočítala sto kamionů. „Jde o princip, co je vedlo k tomu, že uvedli takové údaje, o kterých museli vědět, že nebudou dodržené. To, co se řeší teď, se mělo řešit v roce 2011. Stačilo by, kdyby se dodržovalo, co bylo slíbeno na samém začátku, aby doprava fungovala tak, jak má, to znamená po ´jedničkách´," dodává starosta. Se současným vývojem jednání je však spokojený, vnímá ho jako posun. Stejně tak starosta obce Třebovice Libor Gremlica, který kladně hodnotí iniciativu hejtmana. Jako ideální řešení pro obec vidí obchvat.
Situace je kritická
Podle hejtmana je situace kritická a je třeba ji okamžitě řešit. „Překladiště přispělo ke stabilizaci situace okolo železničního uzlu a udržení pracovních míst v regionu, toho si velmi vážíme. Jednoznačně je však třeba řešit stávající dopravní situaci. Musíme společně najít řešení do doby, než bude dokončena kvalitní infrastruktura v podobě R35 a jejích přivaděčů," uzavřel Martin Netolický. (tz, miš)