Tajemné historické sídlo je velice oblíbenou výletní zastávkou. Málokdo ví, že zde děti mohou prožít nejen den plný poučení, ale i zábavy. Hrad totiž spolupracuje s nadšenci, kteří se věnují šermu, a ti nemají k historii daleko.
Jeden takový naučně zážitkový den si užili školáci z brněnské Masarovy základní školy. „Děti zažily průřez historií. Ze začátku se v odlehčené formě dozvěděly o právu útrpném, o katovi, o jeho práci, tedy základní techniky mučení, které používal, seznámily se i s jeho nástroji," popisoval program vedoucí šermířů Petr Kubíček. Tentokrát se s mistrem svého řemesla přijeli seznámit prvňáci. Proto bylo vyprávění samozřejmě přizpůsobené, aby se kluci a holky nevyděsili, ale aby si něco zapamatovali.
V další části jim Petr Kubíček se svými kolegy nastínil historii, nechybělo povídání o střelném prachu, palných či chladných zbraních. Děti také viděly, jak takový šermíř se zbraněmi pracoval. Pro snadnější představivost byly připravené i šermířské souboje.
Školáci byli nadšení. Během programu bedlivě sledovali, co jim kat vypráví. Pak si mohli dokonce nástroje vzít do rukou a prohlédnout. Při soubojích fandili tomu silnějšímu a při zkoušce pušek, vždy požadovali další výstřely.
Zábava a poznání
Aby bylo jasné, zda děti dávaly pozor, čekal na ně také kvíz plný záludných otázek. Ty byly opět přizpůsobené jejich věku. „V době, kdy jsme program připravovali, jsme otázky konzultovali se školou a učiteli. Potřebovali jsme vědět, jak velké děti přijedou, jak obtížný kvíz připravit, aby dokázaly odpovídat," uvedl Petr Kubíček. A jako bonus na závěr přišla ještě zábavná část – střelba z luku, vrhání noži, paměťová hra a hlavolamy.
Učitelky, které děti doprovázely, byly víc než spokojené. „Ve škole jsme plánovali výlet na hrad Svojanov. Když jsme zjistili, že to můžeme zkombinovat s šermířským vystoupením, tak nás to zaujalo," připomněla Věra Mášková ze Základní školy Masarova v Brně, jak se zrodil nápad. Oslovila Petra Kubíčka a dohodli se na zajímavém povídání a vyzkoušení zbraní. Tak děti nestrávily školu v přírodě jen v budově, kde byly ubytované. „Jsme tu s prvňáky, proto jsme náš den na hradě pojali jako hru. Na škole máme projekt nazvaný „Tajemný hrad". Píšeme i hradní deník. S dětmi jsme vymýšleli brnění pro rytíře, malovali erby, povídali jsme si o zbraních, mečích. Tak jsme to všechno spojili a přijeli na Svojanov," komentovala nadšená učitelka.
S kolegyněmi se shodly, že to byl názorný a hlavně praktický výlet. „Měla jsem z toho trochu obavy, jestli to bude prvňáky bavit, aby vydrželi sedět a držet pozornost. Reakce dětí potvrdily, že to bylo skutečně úžasné," podotkla Věra Mášková.
Šermířská skupina program vždy upraví podle požadavků školy. „Můžeme jej uzpůsobit ke konkrétnímu období dějin, můžeme se bavit o konkrétním tématu. Navíc na hradě děti pracují jinak než ve školních lavicích," poznamenal Petr Kubíček. Interaktivní program má totiž velké plus. „Když si mohou děti věci osahat a vše názorně vidí, pak si to i lépe zapamatují. Tato forma se nám osvědčila víc, než vysedávání v kinech, kde se dětem ukazuje technika a zbraně z velké dálky a nemají možnost si je potěžkat," dodal vedoucí šermířů.
Zážitky si domů odnesli úplně všichni. Kdo by taky neodolal sáhnout si na katovy nástroje nebo zařadit se mezi šermíře a v ruce držet pravý meč. A jak reagovali samotní školáci? „Bylo to hustý!"
(kk)