V projektu PPP (pozn. redakce: partnerství soukromého a privátního sektoru - Private-public partnership) bude stát stavět dva nejdelší úseky dálnice D35. Konkrétně se jedná o trasu Opatovec – Staré Město, která má 16,6 kilometru. Na ni naváže úsek Staré Město – Mohelnice, který bude mít zhruba 18 kilometrů. Oba úseky plánované D35 už mají územní rozhodnutí.
„Jedná se o nejdelší a nejnáročnější úseky. Technická příprava běží rychle, mezi Opatovcem a Starým Městem máme už požádáno o stavební povolení. Běží také stavební řízení, obdobně to bude do konce roku i na navazujícím úseku do Mohelnice,“ sdělil Radek Mátl, šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Psali jsme již:

Komplikace by podle něho mohly nastat ve chvíli, kdyby se nepodařilo v dohledné době vybrat koncesionáře projektu PPP. „V tom vidím větší riziko než po technické stránce,“ podotkl Mátl.
Součástí úseku mezi Opatovcem a Starým Městem je také stavba nejdelšího dálničního tunelu v Česku. Tím bude s délkou téměř čtyři kilometry tunel Dětřichov. Pokud vše půjde podle plánu, tak by se úsek měl začít stavět v roce 2025.
Projeďte se po dálnici ze Svitav do Starého Města s tunelem Dětřichov ve videovizualizaci:
„Probíhá stavební řízení, požádali jsme o stavební povolení, máme vykoupeno přes 90 procent trvalého záboru. Myslím, že majetkoprávní přípravu stihneme a stejně tak stavební povolení na přivaděče. Se zahájením stavby počítáme ve třetím kvartálu roku 2025,“ uvedl Mátl.
Vše o dálnici D35 najdete ZDE
Lidé v regionu mají obavy ze stavby nejdelšího dálničního tunelu v ČR, kterým bude Dětřichov. Poukazují na možné staré štoly v dané lokalitě. ŘSD však tvrdí, že stavba nebude náročná a má být podle expertů paradoxně jednodušší než u jen několikasetmetrového tunelu Homole u Vysokého Mýta. Stát chystá i přípravu posledního úseku dálnice D35 ze Starého Města do Mohelnice.
„Tento úsek měl mírné zpoždění, dlouho jsme tam řešili stanovisko EIA, což trvalo několik let, ale získali jsme kladné vyjádření. Připravujeme výkupy pozemků a doufám, že budou rychlé. Chceme, aby v roce 2025 bylo vše připravené. O stavební povolení požádáme na konci roku letošního roku,“ dodal Mátl.
Souběžně s technickou přípravou pokračuje i plánování projektu PPP. Právě stavba těchto dvou dálničních úseků má být financována soukromníkem. Vše nachystat a vyjednat však není nic jednoduchého.

„Aktuálně probíhá výběrové řízení na poradce pro koncesionáře. Již byly předloženy nabídky, v červenci chceme podepsat smlouvu. Role poradce je důležitá, aby soutěž na koncesionáře proběhla v pořádku a vysoutěžili jsme to nejlepší, včetně další údržby. Se soutěží počítáme příští rok,“ sdělil ministr dopravy Martin Kupka na jednání se starosty ve Svitavách.
Koncesionář je podle Kupky většinou sdružení několika firem. „První pilíř tvoří manažer stavby, který sleduje a zajišťuje finance, technický dozor investora a organizuje dohled nad dalším obdobím provozu dálnice,“ přiblížil pozici koncesionáře Kupka. Celý projekt podle ministra stojí ještě na dalších pilířích, a to jsou finance a samozřejmě samotná stavební firma.

„Kdyby se něco zvrtlo, tak jsme připraveni, aby stavba okamžitě přešla do klasického zadání,“ ujistil Mátl. Dálnice D35 patří mezi priority současné vlády a stát veškerou přípravu bedlivě sleduje. „Máme nastavené milníky. Kdyby něco neproběhlo včas, tak zasáhneme. Tohle je klíčová priorita vlády. Chceme, abychom to zvládli a postavili dálnici čas,“ uzavřel Kupka.
Nejde však jen o samotnou stavbu dálnice. Koncesionář se má podle smlouvy postarat dalších 25 let také o letní a zimní údržbu komunikace. „Vybraný koncesionář by následně měl kromě úseku Opatovec – Mohelnice provozovat a zajišťovat letní a zimní údržbu také na úsecích Litomyšl – Janov a Janov Opatovec. Pro řidiče je důležité, že z hlediska placení mýta nepozná, že se nachází na úseku, o který se nestará Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl hejtman Martin Netolický. Za údržbu bude stát koncesionáři platit, aby se mu vložená investice vrátila. Je to podle Mátla jiná forma předfinancování stavby.
Dříve s projekty PPP moc dobré zkušenosti nebyly:

Předpokládaná cena obou dálničních úseků je zhruba 32 miliard korun. Z celkových téměř 35 kilometrů dálnice má přes pět kilometrů vést ve dvou tunelech. Tunel Dětřichov bude měřit téměř čtyři kilometry, tunel Maletín 1,3 kilometru.
Stát zvolil pro dálnici D35 projekt PPP po dobrých zkušenostech s pilotním projektem na dálnici D4 z Prahy do Písku. Dálnici D4 financuje a buduje sdružení Via Salis, které tvoří francouzské firmy Vinci Highways a Meridiam. Jde o první tuzemský dálniční projekt PPP.
Projeďte se po dálnici ze Starého Města do Mohelnice ve videovizualizaci: