Nově zřízený Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) vydal ve čtvrtek ve společném řízení na umístění a povolení stavby na úsek Staré Město - Mohelnice stavební povolení. Řízení trvalo přes půl roku. ŘSD už je na konci projektových příprav a má vykoupeno 70 procent potřebných pozemků.

Stavba však bude mít roční zpoždění i v případě, že se proti vydanému stavebnímu povolení nikdo neodvolá. Původně se měl tento poslední 18kilometrový úsek D35 před Mohelnicí začít stavět v roce 2025. To, že příprava poslední části dálnice D35 ze Svitav do Mohelnice nabírá skluz, přiznal v květnu ministr dopravy Martin Kupka.

Informační leták ŘSD včetně map úseku Opatovec - Staré Město najdete ZDE, úseku Staré Město - Mohelnice ZDE. Zatím je na obou starý termín zahájení výstavby, rok 2025.

Důvodem jsou komplikace při výběru tzv. koncesionáře, který je nutný kvůli výběru soukromého investora. Poslední dva úseky z Opatovce u Svitav přes Staré Město k Mohelnici totiž bude narozdíl od většiny jiných dálnic stavět soukromník formou PPP (public - private partnership - pozn. red.). Jde o systém výstavby dálnice na dluh. Dálnici postaví soukromý investor, bude se o pak ni i vybranou dobu starat. Stát mu pak bude platit za užívání silnice. Je to vlastně obdoba leasingu.

Do země se tak hrábne až v roce 2026, nikoliv už příští rok, jak ŘSD doposud slibovalo. Přesto nadále platí původní termín jejího zprovoznění v roce 2029, v červnu ministerstvo tento termín znovu potvrdilo.

Ještě na jaře to vypadalo na zahájení stavby v roce 2025:

"Výběrové řízení na dodavatele (koncesionáře) bude zahájeno v létě letošního roku. Jedná se o kvalifikační fázi, kde jednotliví uchazeči budou muset doložit zejména své zkušenosti s obdobnými projekty. Zadavatel hodlá posoudit předloženou kvalifikaci a do dalšího kola řízení vybrat několik nejlépe kvalifikovaných účastníků," uvedlo v polovině června ministerstvo dopravy.

„Dálnice D35 do Mohelnice bude hotová do konce tohoto desetiletí,“ ujišťuje Kupka. Ve hře je podle něho stále i rok 2029. Stavba dvou úseků o celkové délce 34 kilometrů - z Opatovce u Svitav do Starého Města u Moravské Třebové a odsud pak k Mohelnici - v režii soukromníka začne však až v roce 2026 místo původně avizovaného roku 2025. Stát formou PPP staví i část jihočeské dálnice D4.

Vizualizace dálnice D35 Staré Město - Mohelnice:

Dálnice D35 Staré Město - Mohelnice | Video: se svolením Ředitelství silnic a dálnic ČR

Ještě na začátku března si ministerstvo dopravy trvalo na svém, že se poslední dva úseky dálnice D35 z Opatovce do Mohelnice začnou stavět už příští rok. Přípravy však zdrželo výběrové řízení na tzv. transakčního poradce pro stavbu dálnice. Nyní je vše jinak a zahájení výstavby dálničních úseků Opatovec (u Svitav - pozn. red.) – Staré Město a dál k Mohelnici se posunulo na rok 2026.

close Mapa stavby D35, 7.5.2024 info Zdroj: ŘSD zoom_in Mapa stavby D35, 7.5.2024

Zpoždění přiznal Kupka po jednání řídícího týmu transakčního poradce konsorcia firem advokátní kancelář White & Case, PricewaterhouseCoopers Česká republika, Siebert + Talaš a Mott MacDonald CZ, které se na Ministerstvu dopravy uskutečnilo tento týden. Úkolem týmu je v co nejkratším čase připravit výběr koncesionáře, který bude mít na starosti výstavbu, financování, provoz a údržbu úseku D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí. Současně se postará také o provoz a údržbu úseku od Litomyšle až po Opatovec.

Zpoždění přípravy stavby posledních dvou úseků dálnice D35 způsobilo zrušení první soutěže na transakčního poradce vloni v říjnu.

Příprava stavby obou dálničních úseků je přitom ve finále. Stavební povolení má už delší dobu i předcházející úsek připravovaný taktéž pro PPP z Opatovce u Svitav ke Starému Městu.

U metody PPP jde o systém výstavby dálnice na dluh, stát si ji vlastně kupuje na leasing. Dálnici postaví soukromý investor, bude se o ni i vybranou dobu starat. Stát mu pak bude platit za užívání silnice.

Součástí prvního úseku z Opatovce do Starého Města je i výstavba nejdelšího dálničního tunelu v Česku. Tunel Dětřichov má mít necelé čtyři kilometry. „Projektová dokumentace tunelu je odevzdaná a potvrzená stavebním úřadem. Model tunelu v režimu BIM je v připomínkovém řízení,“ dodala Drkulová.

Ministr dopravy trvá na svém, že D35 bude hotová nejpozději do konce roku 2030 a ve hře je stále i rok 2029. „Vždy bude záležet na tom, jak proběhne samotná soutěž. Slibuji, že nenecháme jediný den ležet ladem práci na přípravě soutěží a vyhledávání koncesionáře,“ řekl Kupka.

Velké komplikace by však mohly nastat ve chvíli, kdyby se nepodařilo včas vybrat koncesionáře projektu PPP. „Kdyby se něco zvrtlo, tak jsme připraveni, aby stavba okamžitě přešla do klasického zadání,“ ujistil už před časem generální šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Stále tak existuje možnost, že stát postaví dálnici ve stejném režimu jako ostatní úseky D35: pokud včas nenajde soukromníka, vyhlásí klasický tendr.

Vizualizace dálnice D35 Opatovec - Staré Město:

Dálnice D35 Opatovec - Staré Město | Video: se svolením Ředitelství silnic a dálnic ČR

„Ano, tato možnost zde jako náhradní varianta stále existuje. Aktuálně však předpokládáme, že s využitím zkušeností z pilotního projektu PPP na dálnici D4 se nám podaří najít soukromého partnera a realizace tedy bude probíhat formou PPP,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Spojnici Čech a Moravy chce stát podle informačního letáku dokončit do roku 2029. „Právě dva poslední úseky v délce 35 kilometrů mohou být dalším projektem financovaným a realizovaným ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru," podotkl Kupka.

Formou spolupráce veřejného a soukromého sektoru mají být na dálnici D35 postaveny úseky Staré Město – Mohelnice (18,2 km) a Opatovec – Staré Město (16,6 km) celkem za 34 miliard korun.

Dálnice D35 nahradí současnou přetíženou státovku I/35 a převezme i část tranzitu z brněnské D1. Nárůst provozu na I/35 je s přibývajícími hotovými úseky D35, která bude severní dálniční spojnicí Čech s Moravou, patrný už nyní. Ve výstavbě už je většina úseků, až do Svitav se řidiči po dálnici od Hradce bez přerušení projedou v roce 2027, kdy bude hotov úsek kolem Litomyšle. Pak už bude ve výstavbě jen úsek ze Svitav do Mohelnice, kterým se D35 v části od Hradce Králové (resp. z dálnice D11) do Mohelnice zkompletuje.