O nezbytnosti nového dálničního spojení Čech s Moravou není sporu. Na vlastní kůži ji každodenně pociťují stovky řidičů, kteří projíždějí po stávající přetížené komunikaci I/35. První úseky dálnice D35 by se měly začít stavět, další čekají na územní rozhodnutí.

Schůzku o aktuálním stavu přípravy a harmonogramu výstavby silnic inicioval Spolek pro výstavbu dálnic D35 a D43. Setkání se konalo v pondělí v Moravské Třebové.

NAPOJENÍ DO MOHELNICE NENÍ VYŘEŠENÉ
„První dva úseky D35 se blíží k realizaci a dalších šest úseků čeká na získání územního povolení. Bohužel dosud není vyřešené napojení trasy od Starého Města směrem do Mohelnice, kde není příprava hotova. A právě v této souvislosti zazněly velmi důležité informace, které nám sdělili zástupci Olomouckého kraje a ministerstva dopravy," řekl poslanec Martin Kolovratník, který je předsedou Spolku pro výstavbu dálnic D35 a D43.

„V současné době se pomalu dokončuje proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí, který bude hotový v březnu. Jakmile bude mít ministerstvo posudek hotový, začne ihned zakreslovat přesnou mapu trasy společně s Olomouckým krajem," dodal Martin Kolovratník.

Harmonogram přípravy dálnice D35 Ředitelství silnic a dálnic dodržuje. V příštím roce by měla začít výstavba prvních dvou úseků Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Vysoké Mýto. Práce potrvají odhadem do roku 2021. Jenom na území Pardubického kraje má vzniknout dalších šest úseků.Podle ředitele pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Bohumila Vebra by jejich stavba mohla navázat na první dva.

DÁLNICE JE PRIORITA
Podle Martina Kolovratníka má D35 prioritu a peníze na stavbu jsou připravené. Letos je to 415 milionů korun. V letech 2018 až 2019 by ŘSD mělo s pomocí evropských dotací dostat ročně dvě miliardy korun. „S dalšími 364 miliony korun se počítá na přípravu zbylých úseků dálnice," dodal ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.        

V polovině února vybere ŘSD firmu, která provede archeologické průzkumy na prvních dvou úsecích budoucí pětatřicítky v Pardubickém kraji. Pokud tendr nezkomplikují odvolání, začnou práce na přelomu března a dubna. Silničáři mají k dispozici letecké snímky, které ukazují, že se v úsecích Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Vysoké Mýto dají očekávat archeologické nálezy.

„Je to jedinečná příležitost, jak mohou archeologové získat významné informace o životě našich předků," řekl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Náklady na výzkum podle Bohumila Vebra nebudou tak vysoké, jak se očekávalo, zemní práce vyjdou levněji. Z půl miliardy korun se celkové výdaje mohou snížit až na polovinu. Je to poprvé, kdy stát vyhlásil soutěž na archeologické průzkumy pod budoucími silnicemi, dřív se o tendry starala hejtmanství a jimi zřizovaná muzea. Archeologické nálezy připadnou kraji.

Dalším z témat pracovního setkání byl způsob řešení budoucího propojení dálnic D35 a D43. „Otevřeli jsme téma napojení dálnice D43, která bude spojovat Pardubický a Jihomoravský kraj, na budoucí dokončené úseky dálnice D35. V současné době je příprava dálnice D43 prakticky úplně na začátku, protože veškeré práce byly limitovány tím, že Jihomoravský kraj neměl až do závěru loňského roku schválené Zásady územního rozvoje," vysvětlil Martin Kolovratník.

Podle něj by měla být rovněž výstava dálnice D43 zahájena, jakmile to jen bude možné. Trasu D43 lze rozdělit na dvě části. Severní část od D35 po Bořitov a jižní od Bořitova až k D1.

„V trasování severní části máme poměrně jasno, navíc zde nemáme téměř žádné územní problémy. Z tohoto důvodu jsem dnes navrhl, abychom přípravy na výstavbu dálnice D43 začali od severu směrem k jihu, tedy od Moravské Třebové směrem na Bořitov. Jedná se o úplnou změnu přístupu. Ministerstvo dopravy je tomuto návrhu nakloněno, a proto jsem rád, že můžeme začít přípravy alespoň severní části dálnice D43," uzavřel Kolovratník.