Papírová válka

Kvůli grafikonu začala papírová válka mezi obcemi podporovanými Pardubickým krajem a ministerstvem dopravy. „Stále doufám, že zvítězí rozum a tak, jak vlaky jezdily dosud, budou jezdit dál. Ale nemohu vyloučit, že skupinka lidí na ministerstvu prosadí svou a těch sedm párů vlaků tady zastavovat nebude," řekl na adresu ministerských úředníků českotřebovský starosta Jaroslav Zedník.
O konečné podobě jízdních řádů se stále vyjednává. Vznikla dokonce studie, jež měla posoudit dopad plánovaných opatření na dopravní obslužnost v České Třebové, která je železničním uzlem a spádovou oblastí pro široký region. Na základě objednávky ministerstva dopravy ji zhotovil Sudop Praha.
A nezůstala bez odezvy. Za Českou Třebovou se postavili starostové Litomyšle, Ústí nad Orlicí, Moravské Třebové, Lanškrouna i obcí Semanín, Třebovice, Rybník a Přívrat. „Připojili jsme se k protestu proti rušení čtrnácti spojů do Brna," potvrdil starosta Litomyšle Radomil Kašpar.

Zpracovatel studie za nejvýraznější změnu v navrhovaném grafikonu považuje počty dálkových vlaků ve směru na Brno, kde se redukuje počet zastavujících vlaků o celou jednu třetinu. Za kompenzaci však považuje spěšné vlaky a poukazuje na to, že i po redukci spojů bude v České Třebové zajištěn dvouhodinový takt vlaků vyšší kategorie. Jako klíčové argumenty ze studie vystupují ekonomické aspekty, Sudop konkrétní částkou vyčíslil jak úsporu trakční energie, tak úsporu času cestujících. „Vychází jednoznačně lépe varianta projíždění železniční stanice Česká Třebová vybranými dálkovými vlaky. Tento výsledek potvrzuje jak finanční, tak ekonomické (celospolečenské) hledisko. Celková roční úspora nákladů – úspora trakční energie a úspora času cestujících – je ve výši 22 236 551 Kč," shrnul zpracovatel studie, který nastolený trend doporučuje následovat i v dalších letech.

Za jeden provaz

To si ale náš region nechce nechat líbit. U ministra se vystřídal starosta České Třebové Jaroslav Zedník i hejtman Martin Netolický. Nedávno do schránky ministerstva dopravy doputoval společný dopis starostů, v němž reagují na výše zmiňovanou studii. Nechtějí polemizovat s odborným zpracováním studie, přesto jako už mnohokrát poukazují na některé aspekty. Zdůrazňují, že nejde jen o Českou Třebovou, ale o dopravní obslužnost daleko širší oblasti. „Přeprava cestujících dopravními prostředky Českých drah je veřejnou službou za veřejné prostředky, a ta by měla být územně, systémově, časově a cenově dostupná co nejširšímu počtu občanů," připomínají starostové a dodávají, že řešit návaznost vlaky nižší kategorie není řešení pro cestující. Jednoznačně tak všichni žádají zachování dostupnosti dálkových vlakových spojů v České Třebové.
Starostové a především cestující nyní čekají na vyjádření ministerstva dopravy, které ještě neřeklo poslední slovo. „Jízdní řád pro zastavování vlaků v České Třebové stále ještě nebyl finalizován. Dosud jsme neobdrželi vyjádření všech zúčastněných subjektů k navrženému modelu," uvedl pro Deník Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.