Po skvělém galakoncertu tří barytonů (Janál, Chmelo, Kusnjer) v r.2005 se zdálo, že nic lepšího v tomto směru už nelze nabídnout. A ejhle - bylo to možné. Eleonore Marguerre, Arpiné Rahdjian a Zoryana Kushpler si svými výkony a půvabem získaly publikum, které jejich vystoupení také patřičně ocenilo. Doprovázel je orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno, který vedl italský dirigent Fabrizio Ventura.

Úvodní čísla i druhý rozjezd propramu po pauze patřila Mozartovi, jmenovitě ukázkám z Figarovy svatby, Cosi fan tutte a Kouzelné flétny. Zoryana Kushpler se pak prezentovala jednou ze svých velkých rolí, Carmen (zpívá ji také ve Vídni). Léo Delibes předepsal titulní hrdince málo hrané opery Lakmé zvonkovou árii, které se koloraturní sopranistky pro její extrémní obtížnost obvykle vyhýbají. Eleonore Marguerre ji přednesla jakoby "mimochodem" a se šarmem.

Ve druhé části přišly na řadu tři lahůdky z pera Giacoma Pucciniho - árie Mimi z Bohémy, romanci Lauretty z opery Gianni Schicchi a Liu z Turandot. Marguerre pak dala k dobru v pianissimu zazpívanou Gildu z Rigoletta a závěr patřil Arpiné Rahdjian se Zoryanou Kushpler, které zazpívaly populární barkaloru z Offenbachovy jediné opery Hoffmanovy povídky.

Ale to ještě nebylo všechno, jak se praví v našich kouzelných televizních reklamách. Pro očekávaný přídavek si všechny tři dámy připravily trojzpěv lesních žínek z Dvořákovy Rusalky. Samozřejmě že v docela pěkné češtině, čímž si sympatické zpěvačky litomyšlské publikum získaly definitivně. Diváci aplaudovali jak se zde stalo zvykem vestoje a dlouho. Svůj díl potlesku patří i štábu, který tak pečlivě připravil osmnáctidenní maratón jubilejního 50. ročníku Smetanovy Litomyšle. Možno říci, že to byl ročník nejlepší, nejpřitažlivější a nejúspěšnější!

Zdeněk Vandas