Radim Vizváry a Miřenka Čechová mě ale už po několika minutách jejich pořadu Mime must go on!, s nímž vystoupili v klubu Modrý trpaslík, vyvedli z omylu. Pantomima může být moderní! Proto se, když jsem zahájila rozhovor s původem Českotřebovákem Radimem Vizvárym, jako první nabízela otázka:

Vědí lidé, že pantomima může být moderní?
Ti, co nás neviděli, určitě ne. Dnešní generace vůbec nezná pantomimu, mnohdy nezná ani to slovo.

Jaká tedy byla vaše cesta z České Třebové až k vlastnímu a zároveň jedinému pantomimickému souboru v republice?
Když jsem šel na školu, nevěděl jsem, co mě čeká. Ale v zimním semestru v prváku jsem se do pantomimy zamiloval, stala se mi osudovou láskou. Společně s Miřenkou Čechovou jsme založili soubor Theatro pantomissimo, fungujeme už tři roky a dopracovali jsme se na profesionální úroveň a momentálně jsme jediní v České republice. Jsme rádi, že nás lidé přijímají, že si získáváme a trošku vychováváme širší publikum jak v Čechách, tak v zahraničí, kde formu pohybového divadla diváci vnímají daleko intenzivněji. Znají fenomén česká pantomima, proto jsou na nás zvědaví.
Máme velký úkol pokračovat ve velké tradici. Současnému divákovi nemůžeme nabízet to, co dělali naši předchůdci. My nenavazujeme na jejich práci, ale na jejich odkaz. Naším cílem je pantomimu modernizovat.

Přibližte čtenářům pojem moderní pantomima…
Naše moderní pantomima je syntézou fyzického divadla, tance, akrobacie a zároveň neverbálního herectví. Pantomima není tichá bezduchá pohybová forma. Mim musí být zároveň dobrý herec, jeho technická připravenost a znalost gest a výrazů jeho vlastní mimiky mu umožňuje vyjádření beze slov. V pořadu Mime must go on! nabízíme skicu toho, co děláme: je tu spojení klasické pantomimy s komedií del´arte, pantomimy s fyzickým divadlem, imaginární nebo groteskní pantomima.

Jak tyto krátké a vtipné etudy vznikají?
Mim byl odjakživa autorem sám sobě, proto všechny věci, které diváci viděli, byly autorské. Nikdo nemůže napsat scénář pro mima. Mimové si také některé náměty předávají. Mim musí sledovat myšlení současného diváka, nemůže hrát, co se hrálo před dvěma sty lety.

Dá se vašeho umu práce s výrazem a gesty nějak využít v běžném životě? Hrajete i mimo jeviště?
Pantomima je velká studie psychologie gesta a mimiky, takže umíte lehce rozpoznat náladu nebo stav člověka. Lehce se toho dá zneužít. (smích)
Tělo má neuvěřitelnou paměť, potom i v civilním životě mluvíte celým tělem, neuvědomujete si svá gesta. Stává se, že se na nás lidé divně dívají. Je to přirozený projev… a profesionální deformace.(smích)

Jste původem Českotřebovák, ve městě jste nehrál poprvé, proto se nemůžu nezeptat, jak se vám před místním publikem hrálo?
Hrálo se mi úžasně, protože je tu skvělé publikum.