Ostatně čísla mluví za vše. V České republice bylo loni prodáno bezmála 207 tisíc nových aut. Z toho elektromobilů 2646. Letos do konce května přes třináct set vozů. „Elektromobily jsou stále drahé. Polovinu jejich ceny tvoří baterie, a ty nezlevňují,“ uvedl vedoucí redaktor magazínu Automix Radek Pecák.

Elektromobil. Ilustrační foto
Test aut. Naftová Octavia byla šetrnější než některé elektromobily

Navzdory cenám se k elektromobilům obrací stále více firem. Naposledy ohlásilo rozšíření svého vozového parku české zastoupení globální společnosti Coca-Cola, když pořídila čtyři elektromobily Škoda Enyaq. „V současnosti máme již v naší firemní flotile asi 170 aut na stlačený zemní plyn, pětadvacet plug-in hybridů, pro distribuci používáme deset nákladních mild-hybridůs elektro-dieselovým pohonem,“ popsal Jan Turek z firmy. Motivem k nákupu těchto aut je závazek dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality.

Dotační program

Zájem o elektromobily přitom mohl být vyšší. Ministerstvo průmyslu a obchodu už připravilo dotační program, který měl přispět podnikatelům na koupi aut na baterky. Nelíbil se ale Evropské komisi. „Má silné výhrady k možnosti a rozsahu podpory čisté mobility pro podnikatelský sektor,“ upřesnil před časem Marek Vošahlík z ministerstva.

Mnozí podnikatelé už dotaci brali téměř za hotovou věc. „Začátkem ledna byl zájem enormní. Měli jsme denně osmdesát až sto telefonátů,“ potvrdil Tomáš Dospěl z portálu Dotace na elektromobil.

Elektromobily mají v mrazu potíže. Baterie se jim vybíjejí daleko rychleji…
Elektrická auta mají v mrazu velký problém. Výrobci o něm raději mlčí

Není to ovšem jediný dotační program, který má podpořit vozy na elektřinu a na vodík. Tento měsíc ministerstvo životního prostředí uvedlo, že na ekologickou dopravu dá do konce roku 2023z Národního plánu obnovy 600 milionů korun. Peníze jsou určeny pro obce, úřady, školy či neziskové organizace.