Chcete prodat nemovitost za co nejvyšší cenu v co nejkratším čase? Potom určení reálné tržní ceny je velice důležitou součástí úspěšného prodeje. Stanovit tržní cenu je někdy velmi nelehký úkol, a to z důvodu, že na cenu nemovitosti působí mnoho faktorů, které cenu ovlivňují (lokalita, stav nemovitosti, dispozice a další). Zpravidla jako prodávající máte dvě možnosti jak nemovitost prodat:

- prodávat nemovitost sami

- prodávat nemovitost prostřednictvím realitní kanceláře

V případě, kdy se pro prodej rozhodnete sami, máte velkou nevýhodu v tom, že většinou prodáváte nemovitost poprvé, neznáte prodejní ceny, které se často liší od nabídkových, a další faktory, které ceny ovlivňují. Pokud je cena nemovitosti stanovena pod tržní hodnotou, nemovitost prodáte sice rychle, ale na prodeji proděláte.

Přijít o peníze však můžete i při příliš vysoké ceně, která může neúměrně prodloužit dobu prodeje (při reálně nastavené ceně je průměrná doba prodeje asi 3 měsíce). Velkou chybou je vycházet při určení nabídkové ceny pouze z nabídek na internetu, a to z důvodu, že velké množství nemovitostí se nabízí v některých případech i roky. Pokud z takovýchto cen budete vycházet, stane se i vaše nemovitost neprodejnou. Pokud se prodávající do této složité záležitosti pustí sám, bude to pro něj určitě hodně časově náročné a většinou se mu na první pokus nepodaří stanovit adekvátní cenu, kterou by realitní trh v dané podobě akceptoval.

Nejlepší cestou je obrátit se na zkušeného realitního makléře, který se na realitním trhu vyzná a prodávanou nemovitost dokáže dobře ohodnotit, a tím vám uspoří nejen finanční prostředky, ale i čas a starosti. Je důležité, abyste vybírali makléře a realitní kancelář, která v lokalitě prodávané nemovitosti působí a s prodejem má zkušenosti. Je nemyslitelné, aby například nemovitost na Orlickoústecku nabízel makléř z Prahy, a to z důvodu neznalosti lokality. Proto vždy vybírejte makléře a realitní kancelář, která v lokalitě působí a s prodejem má zkušenosti. Samozřejmostí je, že určení reálné tržní ceny je jen jedním bodem z mnoha, který vede k úspěšnému prodeji nemovitosti, ale na to se zaměříme v dalších článcích.